Kierunek ruchu a błąd systematyczny

O seriach nüvi, dēzl, zūmo, a nawet StreetPilot czy Quest. O mapach CityNavigator, GPMapie i UMP-pcPL, a także o bazach radarów, komendach głosowych, TMC, 3D Traffic oraz wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów w samochodzie czy motocyklu.

Moderatorzy: frasun, wojtek, Artur, sdsyc, Alf/red/

dokładność a kierunek

Postprzez Artur » Pt, 30 mar 2007 9:56

Witam
Moje pytanie luźno wiąże się z tym wątkiem, ale chyba nie ma sensu zakładać nowego. Otóż zauważyłem, że rejestrowane ślady różnią się (zależność statystyczna jest bardzo wyraźna) w zależności od kierunku, w którym się poruszamy. Bardzo wyraźnie widać to na tle rond - dla ilustracji załączam obrazki ze śladami na tle dwóch rond.

Obrazek

Obrazek

Znacie może wyjaśnienie tego zjawiska?

Artur
Artur
Moderator
 
Posty: 1484
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 22:39
Lokalizacja: Płock

Postprzez soko » Pt, 30 mar 2007 17:38

Artur:
Moje pytanie luźno wiąże się z tym wątkiem, ale chyba nie ma sensu zakładać nowego.


Ja jakoś nie wyczuwam ścisłego związku z dotychczasowym wątkiem, proponuję by Moderator zalożył nowy wątek.

Krzysztof.
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c. 86S, 79S.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Garniak
 
Posty: 1767
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Artur » Pt, 30 mar 2007 20:51

soko napisał(a):Artur:
Moje pytanie luźno wiąże się z tym wątkiem, ale chyba nie ma sensu zakładać nowego.


Ja jakoś nie wyczuwam ścisłego związku z dotychczasowym wątkiem


No przecież wyraźnie napisałem, że LUŹNO a nie ŚCIŚLE się wiąże. A wiąże się, bo oprócz teoretycznych rozważań o położeniu satelitów w wątku chodzi o praktyczne konsekwencje tego, czyli m.in. dokładność odczytu
Artur
Moderator
 
Posty: 1484
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 22:39
Lokalizacja: Płock

Postprzez t8mi » Pt, 30 mar 2007 20:56

Myślę że ślad mieści się w granicach błędu/dokładności systemu GPS. Przy zakręcie zasłaniasz jakieś satelity i zanim odbiornik (a nie pochwaliłeś się jakim GPSem to malowałeś) zobaczy inne satelity wcześniej zasłonięte, na chwile spada jego dokładność.
Mierzyłeś szerokość śladu (2 fota ślad dolny po prawej) odrzucając tak dla zasady dwa skrajne tracki? Ile tam wychodzi 5m, 8m?? Rondo pewnie także jest, przynajmniej dwu pasmowe, i nigdy nie wiadomo czy jechałeś akurat bliżej lewej czy prawej :)
Pozdrowionka Tomek.

(Rower: było min 55 km/h jest max 15 km/h po lesie
& GPS: był eTrex VistaCx już jest GPSMap 76CSx ; )
Avatar użytkownika
t8mi
Bywalec
 
Posty: 144
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 14:26
Lokalizacja: Grudziądz

Postprzez Artur » Pt, 30 mar 2007 21:37

t8mi napisał(a):Myślę że ślad mieści się w granicach błędu/dokładności systemu GPS. Przy zakręcie zasłaniasz jakieś satelity i zanim odbiornik (a nie pochwaliłeś się jakim GPSem to malowałeś)


Mysz sirfIII Haicom. Może i masz rację ale regularności są wyraźne.

t8mi napisał(a):Mierzyłeś szerokość śladu (2 fota ślad dolny po prawej) odrzucając tak dla zasady dwa skrajne tracki? Ile tam wychodzi 5m, 8m?? Rondo pewnie także jest, przynajmniej dwu pasmowe, i nigdy nie wiadomo czy jechałeś akurat bliżej lewej czy prawej :)


Akurat to dolne to naprawdę małe rondo (ze 20m średnicy i jeden pas ruchu). Ale zwróciłeś moją uwagę na inną rzecz - ślady najbardziej rozjeżdżają się przy wyjeździe z ronda - cokolwiek by to mogło znaczyć...

Pozdrawiam
Artur
Moderator
 
Posty: 1484
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 22:39
Lokalizacja: Płock

Postprzez Azzie » Pt, 30 mar 2007 21:54

A może po prostu rondo jest źle wykreślone na mapie? Na przykład za duże?
Obecnie:Garmin 3590LMT z City Navigator Europe - trasa
Garmin 62S z Topo Switzerland v3 - outdoor
Dawniej:Garmin Vista, 60CS, Oregon 300 i inne
Avatar użytkownika
Azzie
Radny
 
Posty: 913
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 1:20
Lokalizacja: Zurich

Postprzez Artur » Pt, 30 mar 2007 23:02

Azzie napisał(a):A może po prostu rondo jest źle wykreślone na mapie? Na przykład za duże?


Nie - sam kreśliłem. Zauważ, że gdybym chciał je kreślić zgodnie z zasadami, które np. przyjmujemy w ump-pcpl czyli uśredniając wiele pomiarów to obydwa ronda byłyby w kształcie stadionów o dłuższej osi prawie na linii N-S. A znam je dobrze i wiem, że są okrągłe...
Artur
Moderator
 
Posty: 1484
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 22:39
Lokalizacja: Płock

Re: dokładność a kierunek

Postprzez Tomek » So, 31 mar 2007 12:56

Przyznam, że nie bardzo czuje problem. Na poczatku padło pytanie:
Artur napisał(a):...Znacie może wyjaśnienie tego zjawiska?..

Odpowiedź wydaje się prosta. Zmieniające się warunki pogodowe, połozenie satelit i związane z tym róznice w dokładnosci pomiaru. Pewna bezwładność odczytu i tak dalej.. Tylko czemu to ma sluzyć? Odbiornik GPS to nie suwmiarka. Moze lepiej zająć się czymś bardziej pozytecznym. Na przykład poszukać odpowiedzi dlaczego morze szumi, albo czy jesli schowasz się za drzewem, to nie widać Cie bardziej z przodu, czy z tyłu? A odbiornik zabierz po prostu grześ na wycieczkę w nieznane.
Tomek
 

Re: dokładność a kierunek

Postprzez Artur » So, 31 mar 2007 17:31

Tomek napisał(a):Tylko czemu to ma sluzyć?

Ja np. oprócz rozrywki czyli zabierania odbiornika na wycieczki w ciekawe miejsca (chociaż wtedy wcale mi za bardzo nie jest potrzebny) używam gps'a do współtworzenia ump-pcpl i robiąc na podstawie śladów brakujący fragment wolałbym wiedzieć czy i jak je korygować.

Pozdrawiam
Artur
Moderator
 
Posty: 1484
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 22:39
Lokalizacja: Płock

Postprzez soko » N, 01 kwi 2007 14:56

Dla mnie jest tu wrażenie pewnej "bezwładności" w zapisie śladu.
Przy wjeździe na rondo jeszcze przez chwilę ciągnie prosto. A z kolei przy zjeździe z ronda program nadal ekstrapoluje trend poprzedniego kursu.
Być może rozrzut przy zjeździe z ronda wynika z różnicy w szybkości pokonywania ronda przy kolejnych przejazdach...
Takie mam wrażenie.
pozdrawiam Krzysztof.
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c. 86S, 79S.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Garniak
 
Posty: 1767
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Postprzez wojtek » N, 01 kwi 2007 21:09

soko napisał(a):Dla mnie jest tu wrażenie pewnej "bezwładności" w zapisie śladu.
Przy wjeździe na rondo jeszcze przez chwilę ciągnie prosto. A z kolei przy zjeździe z ronda program nadal ekstrapoluje trend poprzedniego kursu.
Też mi się tak wydaje.
Nie wiem czym Artur rejestruje ślad, czy ma wyłączone przyciąganie do drogi, czy ma załadowaną jakąś mapę itp itd. To mogłoby zniekształcać ślad w ... odwrotną stronę - przesadnie nakładać się na drogę nawet przy złym wykreśleniu na mapie.
Ja zauważyłem, że szybkość ma wpływ na kreślone ślady właśnie w taki sposób jak na rysunkach. Używałem MobileXT wraz z GPS10, przyciąganie zawsze wyłączone

Wojtek
nuvi 215W, SP 2720
wojtek
Moderator
 
Posty: 1351
Dołączył(a): So, 17 mar 2007 23:13
Lokalizacja: Poznań

Postprzez soko » Pn, 02 kwi 2007 10:12

Po kolejnym namyśle uważam, że ta "bezwładność" jest oczywista i wynika z samej zasady tworzenia punktu , który tworzy ślad.
1. Ten punkt - to pozycja wyliczona przez odbiornik.
2. Wylicza ją z "sumy geometrycznej" kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu pozycji. Choć dla jadącego auta - to chyba tylko kilkunastu pozycji.
3. A więc ten punkt jest wypadkową (średnią) wielu punktów.
4. Poniewaz w ruchu z natury rzeczy rozrzut tych puktów będzie wydłużony, owalny, a nawet wrzecionowaty( przy większej szybkości), więc tworzy to "trend" wyznaczania pozycji.
5. Na początku zakrętu system zlicza jeszcze część punktów z okresu końca drogi prostej, a już na zakręcie z kolei stale będzie tendencja do "siły odśrodkowej" wyrzucającej punkt zliczony ("pozycję") lekko na zewnątrz od kierunku skrętu.
6. Pomogłoby chyba czętsze próbkowanie, mniejszy interwał czasowy zliczania, ale to z kolei zmniejsza dokładność wyznaczania pozycji.

Krzysztof.
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c. 86S, 79S.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Garniak
 
Posty: 1767
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Postprzez vit » Wt, 03 kwi 2007 14:58

Artur napisał(a):Nie - sam kreśliłem. Zauważ, że gdybym chciał je kreślić zgodnie z zasadami, które np. przyjmujemy w ump-pcpl czyli uśredniając wiele pomiarów to obydwa ronda byłyby w kształcie stadionów o dłuższej osi prawie na linii N-S. A znam je dobrze i wiem, że są okrągłe...

problem powtarzalności pomiarów podczas rysowania śladu wydaje się istotny :)

ja również próbowałem "narysować" uliczkę na potrzeby ump i rozbieżności pomiędzy śladami są niemałe - na wytłumaczenie mojej visty jest to, że była to jazda ciasnymi uliczkami osiedlowymi między wysokimi budynkami, choć przy głównej ulicy to wjazd jest jeden i nie mam pojęcia skąd takie przesunięcie
track zapisywany co 1 sekunde, na ump-mapie pod mapsorsem:
Obrazek
dodam jeszcze, że moje wszystkie tracki w mapedicie wyglądają podobnie do Twoich - wiele kresek koło siebie (nigdy na sobie :P), a to moje kolejne już podejście do tej uliczki.
sa na tym forum bardziej doświadczeni, wiec niech oni się wypowiedzą - może ten sirf chce być tak dokładny, że wprowadza dodatkowe "szumy" ?
Gdy włączyłem u siebie WAAS/EGNOS skoki i niedokładności (lokalne) były dużo większe, więc może coś w tą stronę...
Pozdrawiam vit
60
Avatar użytkownika
vit
Bywalec
 
Posty: 151
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 14:17
Lokalizacja: kwa sity

Postprzez t8mi » Wt, 03 kwi 2007 17:38

może ten sirf chce być tak dokładny, że wprowadza dodatkowe "szumy" ?

No właśnie wszystko to wina Tego Sirfa, tylko że w Viście Cx Jego nie ma ;)
Dopiero przesiadka na Niego uświadomiła mi jak tracki z VistyCx były 'rozjechane', dodatkowo widać że właściwie ten track faktycznie nie jest robiony co 1s. Vista gdzieś gubi punkty. Procek nie nadążał?? Dodam tylko że SIRF w Garminie tego nie robi :)
Pozdrowionka Tomek.

(Rower: było min 55 km/h jest max 15 km/h po lesie
& GPS: był eTrex VistaCx już jest GPSMap 76CSx ; )
Avatar użytkownika
t8mi
Bywalec
 
Posty: 144
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 14:26
Lokalizacja: Grudziądz

Postprzez vit » Wt, 03 kwi 2007 21:22

t8mi napisał(a):Tego Sirfa, tylko że w Viście Cx Jego nie ma ;) Dopiero przesiadka na Niego uświadomiła mi jak tracki z VistyCx były 'rozjechane'...
o braku sirfa w viscie juz wiedziałem :), ale gdy na postoju vista dostojnie sobie stoi (zdarzają sie przypadki przemieszczania się), niecierpliwa 60 strasznie gania :D

dodatkowo widać że właściwie ten track faktycznie nie jest robiony co 1s. Vista gdzieś gubi punkty. Procek nie nadążał?? Dodam tylko że SIRF w Garminie tego nie robi :)
masz racje, tez mnie zastanawia dlaczego punkty giną, ale .... nie ma tego znowu tak wiele - na 600 pkt brakuje 40 i nie wiem czy ma to związek z sirfem
Pozdrawiam vit
60
Avatar użytkownika
vit
Bywalec
 
Posty: 151
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 14:17
Lokalizacja: kwa sity


Powrót do Na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 5 gości