Montana 700

O seriach 62, Montana, Oregon, eTrex, czy fēnix, a nawet Rino, Dakota, Colorado, czy starej dobrej 60. Także o oprogramowaniu BaseCamp oraz mapach topograficznych i turystycznych (w tym o GPMapie Topo i Garmin Custom Maps) oraz o wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów na szlakach górskich, krajoznawczych i rowerowych, a nawet w przydomowym lesie.

Moderatorzy: Spider, Magnoom, GPS Maniak

Montana 700

Postprzez Zachu » N, 09 sie 2020 16:18

Nuvi & DriveAssist & Zumo & fenix
Obrazek
Zachu
Radny
 
Posty: 8720
Dołączył(a): N, 01 lip 2007 7:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Montana 700

Postprzez zl75 » Pn, 17 sie 2020 15:52

Witam.

Przeczytałem dokładnie podręcznik użytkownika "Montana seria 700" ze strony https://www.garmin.com/pl-PL/.
Tytuł trochę mylący bo dotyczy również 750i ale mniejsza z tym.
Dalej przyjmuję, że słowo "seria" dotyczy wszystkich "modeli", a "model" to: "700", "700i", "750i".

Urządzeń tych na oczy nie widziałem - stąd moje pytania.


1. Bateria
-------------
Z opisu zamieszczonego w podręczniku można wywnioskować, że trzy baterie (akumulatory) AA (R6) można zamontować TYLKO w modelu "700".
Natomiast w modelach "700i" oraz "750i" zmuszeni jesteśmy korzystać tylko z baterii litowo-jonowej Garmina (za ok. 250 zł gdyby ktoś chciał dokupić).
Jednocześnie ten sam typ baterii litowo-jonowej wykorzystuje się zarówno w "700" jak i "700i"/"750i".
Z tego domyślam się, że w "700" są koliste wyżłobienia dla akumulatorów AA, których nie ma w "700i"/"750i" (gdyż bateria Garmina jest płaska).

Pytanie w celu upewnienia się.
Czy jest jakiś sposób na umieszczenie akumulatorów AA w modelach "700i/"750i"?

2. Bateria cd
-----------------
Z opisu wynika, że baterie Garmina można ładować tylko w urządzeniu serii 700.

Pytanie.
Czy są ładowarki do baterii Garmina, umożliwiające ładowanie poza urządzeniem serii "700"?

3. GNSS, tzn. GPS i inne
---------------------------------
W podręczniku jest to dość pokrętnie opisane.
Np. na str. 21: "Niektóre systemy satelitarne mogą nie być dostępne dla niektórych modeli urządzenia" (?!).
Oprócz tego wyraźnie piszą, że stosować można "GPS" albo "GPS i inne systemy satelitarne"
Te inne to: Galileo i Glonass (str. 21).
Stąd wniosek, że nie można korzystać TYLKO z Galileo lub TYLKO z Glonass.
Wydaje mi się to istotne, gdyż "GPS jest utrzymywany i zarządzany przez Departament Obrony USA" i oczywiście może być w każdej chwili wyłączony dla cywilnych zastosowań (tj. zaszyfrowany - co spowoduje znaczące pogorszenie dokładności).
Dla przypomnienia: do 1 maja 2000 r. jego dokładność dla cywili wynosiła 100 m, a w latach 1990/91 został wyłączony całkowicie.
Czasy niby odległe, ale gdyby obecnie pojawił się jakiś konflikt to prawdopodobnie byłoby tak samo.

Stąd pytanie:
Jak wpłynie na dokładność pomiaru Montany wyłączenie (ograniczenie) GPS skoro mamy do dyspozycji Galileo i Glonass?

4. Dual-frequency
------------------------
Broadcom i Huawei (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/GPS_device_reviews) chwalą się zwiększeniem dokładności dzięki tzw. "dual-frequency".
Pytanie:
Czy urządzenia Garmina stosują tą technologię?

Pozdrawiam i dziękuję za konstruktywne odpowiedzi..
zl75
Nowy
 
Posty: 3
Dołączył(a): Pn, 17 sie 2020 15:37

Re: Montana 700

Postprzez Zachu » Pn, 17 sie 2020 17:59

Co do wątpliwości z baterią to wystarczy przeczytać i obejrzeć.

https://www.gpstraining.co.uk/reviews/r ... 700-series
Nuvi & DriveAssist & Zumo & fenix
Obrazek
Zachu
Radny
 
Posty: 8720
Dołączył(a): N, 01 lip 2007 7:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Montana 700

Postprzez Miszel » Wt, 18 sie 2020 16:02

Co do wątpliwości z:
zl75 napisał(a):3. GNSS, tzn. GPS i inne

Z punktu widzenia cywilnego użytkownika nawigacji problem jest kompletnie wydumany i od czapy.
Spróbuj zastanowić się:
1. Ile i jakie gałęzie gospodarki korzystają dzisiaj z systemu GPS. Jakich szkód w funkcjonowaniu gospodarki doznałyby państwa ( w tym USA) w wyniku zakłócenia systemu GPS?
2. Jak poważne powody musiałyby zaistnieć by świadomie narazić funkcjonowanie poważnej części gospodarki państwa (własnego i sojuszników) w wyniku wyłączenia systemu GPS?
3. W przypadku którego systemu istnieje większe prawdopodobieństwo wyłączenia przez właściciela: GPS (USA) czy GLONASS (Rosja)?
4. Czy jednak w przypadku faktycznego świadomego wyłączenia/zakłócenia systemu GPS z konkretnej i rzeczywistej przyczyny, będziesz miał w głowie rekreacyjne wycieczki z nawigacją, czy raczej siedzenie w z góry upatrzonym schronie?

Nie tak dawno, chyba w The Barents Observer, czytalem że piloci samolotów komunikacyjnych w Norwegii skarżyli się na zakłócenia w pracy nawigacji satelitarnej w pewnych regionach Północy. Było to w rejonach i w czasie rosyjskich manewrów w okolicy. Nie było na to żadnych twardych dowodów, ale dopatrywano się właśnie lokalnego, naziemnego zakłócania sygnałów satelitarnych 'wyciekającego' poza teren ćwiczeń. Jak się możesz domyślać w samolotach komunikacyjnych raczej nie korzysta się z turystycznych urządzeń Garmina, więc nawet i najnowsza Montana wyłożyłaby się tam równo bez względu na system z którego korzysta.....
Zdrowko,
Miszel
Monterra (+XRV750)
Avatar użytkownika
Miszel
Bywalec
 
Posty: 274
Dołączył(a): Wt, 09 cze 2009 5:56
Lokalizacja: Arctica Twin

Re: Montana 700

Postprzez zl75 » N, 23 sie 2020 14:51

Po dalszej lekturze różnych materiałów pozwolę sobie napisać kilka moich subiektywnych spostrzeżeń.

W sieci znajduje się dużo informacji nt. urządzeń Montana 700/700i/750i.
Jednak większość z nich to materiały marketingowe, których przekaz można streścić do słów: "ach" i "och".
Do tych "achów" i "ochów" nie mam zastrzerzeń, chciałbym natomiast zwrócić uwagę na istotne wg mnie niedomówienia i wady.

Mianowice:
1. Brak kamery w modelu 700.
2. Modele 700i/750i dostępne tylko z baterią Li-ion Garmin.
3. Ładowanie baterii Li-ion Garmin tylko w urządzeniu Montana.
4. Czas ładowania baterii Li-ion Garmin wg producenta: "require > 10 hours".
5. Aby w modelu 700 była możliwość zastosowaniu trzech akumulatorów AA (R6) trzeba osobno dokupić "battery pack", nr 010-12881-04 za jedyne 30 Euro. Ale będzie dostępny dopiero za około 5 – 8 tygodni (2020-08-23: https://buy.garmin.com/pl-PL/PL/p/647225)
6. "Battery pack" nie pasuje do urządzeń 700i/750i.
7. Nie można korzystać "tylko z Galileo" lub "tylko Glonass", gdyż wymuszone jest działanie GPS + Galileo etc.
8. Nigdzie nie mogłem znaleźć informacji nt. czy Montana obsługuje "dual-frequency" tj. częstotliości L5/E5.

Natomiast niezaprzeczalną, ogromną zaletą urządzeń Garmina jest możliwość ładowania map z innych źródeł niż od Garmina.
Nie ma problemu z "zablokowaniem na jednym urządzeniu".
Można (po odpowiednim przetworzeniu) ładować mapy rastrowe (z plików jpg), np. mapy archiwalne, jeżeli kogoś to ciekawi.

Inne uwagi.
1. Polski "Podręcznik użytkownika Montana seria 700" z sierpnia 2020 r ma dwa drobne błędy w tłumaczeniu, które zaciemniają sytuację.
1.1. Str.24 (lewy dolny róg) jest: "można używać trzech baterii AA LUB zestawu takich baterii".
W oryginale jest "WITH".
Czyli ma być: "można używać trzech baterii AA Z zestawem takich baterii".
Ten bład mnie bardzo zmylił.
1.2. Str. 7 (prawy górny róg – Kalibracja wysokościomierza) jest spójnik "I" a ma być "LUB" (w oryginale jest OR).

2. Dla typowego polskiego turysty/rowerzysty, który nie wybiera się np. w Himalaje, funkcja inReach jest nieprzydatna. W związku z tym modele 700i/750i są zbędne. Gęsta sieć nadajników GSM wystarcza.

3. Brak karabińczyka, takiego jak w Oregonie.

3. Ceny. Cóż od pewnego czasu wydaje mi się, że Garmin przesadza z cenami – prawie 4k PLN za odbiornik GNSS, aparat 8 Mpix i funkcja inReach (zresztą osobno płatna)?
Cóż konkurentów nie ma. Delikatne telefony raczej do outdoor'u się nie nadają.
Oczywiście rozumiem, że jak Ci się nie podoba to nie kupuj – ale jednak ...

To tyle wg mnie.
Zaznaczam, że są to moje subiektywne opinie.
Pomimo powyższych uchybień skusiłbym bym się na model 700 (bez "i") z aparatem fotograficznym na akumulatory AA (R6) – taki model 750 (bez "i") jak by miał powstać.
Oczywiście z dobrym karabińczykiem.

Pozdrawiam.
zl75
Nowy
 
Posty: 3
Dołączył(a): Pn, 17 sie 2020 15:37

Re: Montana 700

Postprzez Vol. » Śr, 24 sie 2022 13:57

Kupiłem Montana 700 jako następcę GPSPMAP 66s, poniżej garść doświadczeń po przejściu Beskidu Żywieckiego (schronisko-schronisko, 8 dni):

1. najtrudniej się przyzwyczaić do wielkości - to kawał cegły i wagi, względnie do obu naraz

2. z uwagi na (1) faktycznie daje się to nosić tylko na pasie (ja nosiłem w kieszeni na pasie biodrowym plecaka) - odpada noszenie jak GPSMAP np. zawieszony na karabińczyku na szelkach plecaka; bez plecaka trzeba kupić jakieś etui na pasek; wtedy waga i rozmiar nie są tak zauważalne

3. jak się przyzwyczaisz do wagi i wielkości, to funkcjonalność i użyteczność urządzenia jest rewelacyjna, zwłaszcza w odniesieniu do map rastrowych KMZ - dużo dokładniejszych z reguły i zawierających dużo więcej informacji typu ścieżki, skróty, ławki, wiaty,

4. całość planowania trasy, sprawdzania wariantów, zmiany, itd można spokojnie i wygodnie robić w odbiorniku, Basecamp staje się zbędny (bardzo duża wygoda przy planowaniu; w GPSMAP to jest bardzo niewygodne, w zasadzie niewykonalne);

5. bateria przynajmniej nowa faktycznie starcza na 18 godzin (po 6 godzinach chodzenia pojemność spada mniej więcej o 1/3), co oznacza w praktyce, że odbiornik ładowałem co dwa dni w schroniskach; ładowanie dobrą ładowarką Greencell 18W jest szybkie, na pewno nie 10 godzin; ładować można też naturalnie z powerbanka; moim zdaniem kupowanie pojemnika na zwykłe baterie jest zbędne - lepiej zainwestować w dobry powerbank, bez którego i tak w góry przecież nie wychodzi się (bezpieczeństwo)

6. mapa papierowa nie została ani razu wyjęta z plecaka - nie było takiej potrzeby

7. odbiornik jest pancerny, takie sprawia wrażenie i faktycznie taki jest; bez problemu przeżył kąpiel burzową, upadków nie testowałem ;)

8. nie zawiesił się, nie restartował itp ani razu - najwyraźniej soft jest już w miarę stabilny

Reasumując, na pewno mogę go polecić, o ile jesteście w stanie zaakceptować wagę i wielkość, to użyteczność (zwłaszcza w kontekście map rastrowych) jest ogromna, a funkcjonalność i łatwość użytkowania bardzo duża.

Pozdrawiam
Vol.
Początkujący
 
Posty: 13
Dołączył(a): Śr, 12 kwi 2017 20:25

Re: Montana 700

Postprzez Stacja » Cz, 21 mar 2024 5:47

Wie ktoś może jak uzyskać taki ekran?
Chcę ustawić urządzenie jako nawigację w samochodzie i nie daję rady. Pokazuje tylko małą strzałeczkę na ogólnej mapie.
Załączniki
1100929551.jpg
Stacja
Początkujący
 
Posty: 12
Dołączył(a): Cz, 14 mar 2024 10:31

Re: Montana 700

Postprzez roro » Cz, 21 mar 2024 10:41

Dokładnie takiego ekranu nie uzyskasz na mapach innych niż City Nawigator,
na innych mapach nie pojawi się znak ograniczenia prędkości.

Ustawienia automatycznego wyznaczania tras w profilu Jazda:
Konfiguracja - Ustawienie wyznaczania tras - Aktywność ( wybierz aktywność).
Trasę wyznaczoną autoroutingiem można uzyskać kilkoma sposobami:

Kliknięcie w ekran mapy, pojawi się szpilka oraz informacja w górnej części ekranu,
klikamy w górny pasek - wybieramy Jedź.

Opcja Dokąd i cała gama kategorii wyboru punktu docelowego.

Planowanie trasy i nawigacja według wyznaczonej trasy.
To są przykłady kilku sposobów, nie wszystkie.

W poprzedni wątku zamieściłeś ekran z mapą OSMapaPL, jeśli zainstalowałeś mapę
UMP, sprawdź czy czasem nie są włączone obie mapy, w odbiorniku podczas wyznaczania
tras automatyczne, powinna być włączona tylko jedna posiadająca autorouting.
Jeśli chcesz uzyskać automatyczne wyznaczanie tras w innych profilach, sprawdź Ustawienie
wyznaczania tras.
roro
Bywalec
 
Posty: 906
Dołączył(a): N, 04 paź 2015 14:16

Re: Montana 700

Postprzez Stacja » Cz, 21 mar 2024 13:31

Dzięki. Udało się uzyskać widok nawigacji. :D Może się okazać , że znak ograniczeń jest tylko w innych państwach, ale to wyjdzie w praniu, ponieważ niedługo wybieram się na wyprawę przez pół Europy.
Brakowało mi właściwie tylko tego widoku, choć prawdopodobnie częściej będę używał urządzenia w dzikich terenach Albanii czy Czarnogóry :wink: ale na drodze też się przyda.

20240321_130952.jpg
Stacja
Początkujący
 
Posty: 12
Dołączył(a): Cz, 14 mar 2024 10:31

Re: Montana 700

Postprzez popej » Pt, 22 mar 2024 22:48

Stacja napisał(a):Wie ktoś może jak uzyskać taki ekran?
Chcę ustawić urządzenie jako nawigację w samochodzie i nie daję rady. Pokazuje tylko małą strzałeczkę na ogólnej mapie.

Konfiguracja -> mapa -> pulpit -> samochód
Albo ... pulpit -> własne -> podczas nawigacji -> samochód
popej
Montana 700, 3540T, PL Topo, OSM, CNE; PocoX3Pro, OsmAnd+
Avatar użytkownika
popej
Garniak
 
Posty: 6878
Dołączył(a): Wt, 10 kwi 2007 23:22
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Montana 700

Postprzez roro » So, 23 mar 2024 10:45

Jeżeli chodziłoby tylko o uzyskanie widoku perspektywicznego, to wystarczy wybrać:

Ustawienie mapy - Orientacja (mapy) - Tryb Samochodowy.
roro
Bywalec
 
Posty: 906
Dołączył(a): N, 04 paź 2015 14:16


Powrót do Na szlaku

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 3 gości

cron