[News] GPSMAP H1 oraz Plus

O seriach 62, Montana, Oregon, eTrex, czy fēnix, a nawet Rino, Dakota, Colorado, czy starej dobrej 60. Także o oprogramowaniu BaseCamp oraz mapach topograficznych i turystycznych (w tym o GPMapie Topo i Garmin Custom Maps) oraz o wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów na szlakach górskich, krajoznawczych i rowerowych, a nawet w przydomowym lesie.
roro
Bywalec
Posty: 750
Rejestracja: 04 paź 2015, 14:16
Been thanked: 1 time

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: roro »

Ograniczenie w wyznaczaniu trasy według rotingu dla samochodu jest po stronie Fv.

Mój odbiornika przy jednej mapie w odbiorniku wyznacza trasę zakręt po zakręcie.

Moim zdaniem Garmin słusznie postąpił ograniczając na mapie Topo Active wyznaczane tras routingiem dla samochodu,
jednak trasa nie musi być liną prostą między punktem A i B, można ( sądzę, że również w Oregonie 700 ) zaplanować trasę
bezpośrednią, która nie będzie liną prostą między dwoma punktami.
Awatar użytkownika
Marko
Garniak
Posty: 5700
Rejestracja: 12 wrz 2008, 10:18
Lokalizacja: Skoczów
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: Marko »

Wojtas81 pisze: 12 paź 2025, 21:17
roro pisze: 12 paź 2025, 19:12Może popełniłem błąd, wyznaczyłem dłuższą trasę dla samochodu niż 10 km, trasa nie jest linią prostą.
Wytycza natomiast prawidłowe trasy dla wszystkich innych profili (kolarstwo, kolarstwo rekreacyjne, turystyka piesza, jazda terenowa, itp.).
Mocno bym z Wami polemizował. Próba wyznaczenia trasy do punktu oddalonego w linii prostej o ok. 50-60 km skończyła się dla mnie błędem. Bez dodania punktów pośrednich do trasy się nie obędzie.
386.png
386.png (10.2 KiB) Przejrzano 782 razy
395.png
395.png (6.32 KiB) Przejrzano 782 razy
Słabe to, 100 razy lepiej nawigować wg śladu, albo VeloMapy, zwłaszcza wtedy, jeśli długość wycieczki rowerowej wynosi ok. 100-200 km.
Fenix 6 PRO, Fenix 5 Plus, Oregon 700, eTrex 30x, Dakota 20, Tempe; rower:TwoNav Cross Plus, Wahoo Elemnt Bolt V1, Wahoo Roam V1
Wojtas81
Początkujący
Posty: 96
Rejestracja: 18 gru 2021, 23:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: Wojtas81 »

I tak liczy szybciej niż mój Forerunner 955 i podejrzewam, że z Fenixem będzie podobnie. Bo to raczej to samo, w innej obudowie.
Garmin Drive 40 + Garmin Oregon 700 + Garmin Forerunner 955
Wojtas81
Początkujący
Posty: 96
Rejestracja: 18 gru 2021, 23:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: Wojtas81 »

Wojtek Szydlowski pisze: 09 paź 2025, 13:49Szukania po adresie w ogóle nie widzę w menu "Szukaj"
Wiem, że nie ten odbiornik, ale zauważyłem jedną rzecz. Na Oregonie wystarczy sam fakt posiadania mapy z adresami, by móc wyszukiwać po adresie.
Natomiast ta mapa nie musi być w ogóle włączona. Jeśli więc mamy Garmin TopoActive (włączoną) + UMP (wyłączoną), to wyszukiwanie po adresie i tak działa (korzystając z danych adresowych UMP).


A co do tematu, to zastanawiam się po co w tych odbiornikach jeszcze antena Helix. W sytuacji gdy zegarki już dają radę, to po co wystająca antena w najnowszych odbiornikach ?
To tylko powiększa ich gabaryty. Przy Iridium ma to sens, ale przy zwykłych :?
Garmin Drive 40 + Garmin Oregon 700 + Garmin Forerunner 955
roro
Bywalec
Posty: 750
Rejestracja: 04 paź 2015, 14:16
Been thanked: 1 time

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: roro »

Wojtas81 pisze: 17 paź 2025, 16:04 Wiem, że nie ten odbiornik, ale zauważyłem jedną rzecz. Na Oregonie wystarczy sam fakt posiadania mapy z adresami, by móc wyszukiwać po adresie.
Natomiast ta mapa nie musi być w ogóle włączona. Jeśli więc mamy Garmin TopoActive (włączoną) + UMP (wyłączoną), to wyszukiwanie po adresie i tak działa (korzystając z danych adresowych UMP).
Wyszukiwanie Adresów przebiega na wskazanej mapie posiadających dane adresowe,
można wybrać, na której mapie chcemy wyszukiwać adres.

Jeśli mapa zawiera obszar wielu państw, należy wskazać państwo.

Włączenie lub wyłączenie mapy nie ma znaczenia dla przebiegu wyszukiwania,
wystarczające jest, że mapa lub mapy posiadająca dane adresowe są w odbiorniku, lub na karcie SD.

Problem przy sprawdzaniu wyszukiwania przez @ Wojtek Szydlowski polegał na tym, że w odbiorniku była tylko mapa bez danych adresowych,
jeśli włożyłby kartę z mapą PL Topo ( o której wspominał ) wyszukiwanie według adresów byłoby dostępne.
Wojtek Szydlowski
Bywalec
Posty: 986
Rejestracja: 18 mar 2007, 23:18
Been thanked: 2 times

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: Wojtek Szydlowski »

Podczas wszystkich testów w odbiorniku była i jest nadal karta z PL Topo w najnowszej wersji, oraz PL TOPO Adresy.
Więc to raczej nie ten "problem" ;-)
GPSMap H1 + Forerunner 965
Wojtas81
Początkujący
Posty: 96
Rejestracja: 18 gru 2021, 23:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: Wojtas81 »

Jak patrze na te błędy, niedoróbki (nie tylko w tym wątku), to wniosek jest jeden - nie kupować.
Za te pieniądze powinno być wszystko top, a nie jakieś braki, zwiechy, dokładność powyżej 4 m, czy dryfowanie sygnału.

Kurde, to na starych sprzętach jest dokładność 3 m i nie ma tych wszystkich braków i problemów. Stare 64-ki nawet działają bez błędów.

Nikt nie żąda odtwarzania Netflixa, ale tego by urządzenie robiło dobrze to, do czego zostało stworzone.
Młotek nie musi odtwarzać Spotify, ale niech przybija gwoździe.
Garmin Drive 40 + Garmin Oregon 700 + Garmin Forerunner 955
Awatar użytkownika
Marko
Garniak
Posty: 5700
Rejestracja: 12 wrz 2008, 10:18
Lokalizacja: Skoczów
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: Marko »

@Wojtek Szydlowski
Jeszcze podrążę temat kursu. Czy korzystasz z.kursów podczas nawigacji? Jak je generujesz (w jakim programie, aplikacji, w Garmin Connect, czy może w innym) i jak to działa? Czy zawsze masz wskazówki nawigacyjne, czy da się pominąć je i mieć w menu "Up Ahead" tylko punkty charakterystyczne wcześniej ustalone przez sobie np. w Garmin' Connect?
Fenix 6 PRO, Fenix 5 Plus, Oregon 700, eTrex 30x, Dakota 20, Tempe; rower:TwoNav Cross Plus, Wahoo Elemnt Bolt V1, Wahoo Roam V1
epkchmiele
Bywalec
Posty: 724
Rejestracja: 14 mar 2010, 11:57

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: epkchmiele »

Też mnie to ciekawi, przeczytałem instrukcje etrex i tam nie ma tworzenia kursu Jest nawigacja po kursie utworzonym w telefonie i niby że ma się to dostosować do danej mapy w urządzeniu.
Wojtas81
Początkujący
Posty: 96
Rejestracja: 18 gru 2021, 23:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: Wojtas81 »

Na YT czytałem, że brak śrubek, brak zatrzasków.
Są za to spawy ultradźwiękowe i klej.

Jeśli padnie bateria, zużyją się przyciski, cokolwiek innego = jednorazówka do kosza.
Ale cóż, takie mamy czasy.
Garmin Drive 40 + Garmin Oregon 700 + Garmin Forerunner 955
Wojtek Szydlowski
Bywalec
Posty: 986
Rejestracja: 18 mar 2007, 23:18
Been thanked: 2 times

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: Wojtek Szydlowski »

Wojtas81 pisze: 23 paź 2025, 14:43 Na YT czytałem, że brak śrubek, brak zatrzasków. [...]
Jeśli padnie bateria, zużyją się przyciski, cokolwiek innego = jednorazówka do kosza.
Ale cóż, takie mamy czasy.
Ludzie w tzw "mediach społecznościowych" lubią siać panikę i wyciągać pochopne wnioski, nie znając dogłębnie zagadnienia.
Ale cóż, takie czasy.
Nie martw się o hardware Garmina, tu o software należy się martwić.
Sprzętowo: miałem serię GPSMap od odbiornika 60Csx. Nigdy ich nie oszczędzałem, żadnych folii, pokrowców, silikonów. Przetrwały wiele.
Miałem 3 lata 67-kę z wbudowanym akumulatorem.
Temat spadania pojemności akumulatora nie istniał.
Dalej: miałem starego Edge 1030, ekran wyblakł, bateria już słabo trzymała, dawno po gwarancji.
Jeden telefon do Garmina i propozycja od nich: za 700 PLN wymiana na 1030 Plus (czyli oczko wyżej) refurbished.
W praktyce jest jak nowy, dali nową, 2 letnią gwarancję.
Myślę, że 2 (3 w Azymucie) letnia gwarancja + bardzo dobre wsparcie posprzedażowe producenta pozwalają spać spokojnie, nawet jeśli odbiornik byłby sklejony zaklęciem magicznym a nie tylko spawem ultradźwiękowym.

Oni niedomagają softwarowo, to nie jest kwestia zawiłości programistycznych zagadnień GPS-owych, jak sugerowałeś w tym wątku, to wszystko już dawno zostało wymyślone.
To tylko i wyłącznie niechlujne testy i lekceważenie odbiorców, traktowanie ich jako beta-testerów.
Zobacz, że w zegarkach jednak przykładają się bardziej, ale tam mają główny strumień przychodów i oddech konkurencji na plecach.

Ja to traktuję już lekko, bo są to moje ostatnie odbiorniki Garmina jakie kupiłem, właśnie pozbywam się Edge'a i całego ekosystemu rowerowego, następny w kolejce do sprzedania będzie zegarek. H1 pewnie też pójdzie w obieg a mi wystarcza już tylko smartfon z Locusem na pokładzie.
GPSMap H1 + Forerunner 965
Wojtek Szydlowski
Bywalec
Posty: 986
Rejestracja: 18 mar 2007, 23:18
Been thanked: 2 times

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: Wojtek Szydlowski »

Marko pisze: 22 paź 2025, 18:22 @Wojtek Szydlowski
Jeszcze podrążę temat kursu. Czy korzystasz z.kursów podczas nawigacji? Jak je generujesz (w jakim programie, aplikacji, w Garmin Connect, czy może w innym) i jak to działa?
Korzystam wyłącznie z kursów.
Wycieczki planuję w webowej wersji Locus Map (Locus Map Planner, pozwala planować i wymieniać zaplanowane trasy z aplikacją w wersji GOLD, płatnej). Tam mam całą swoją bibliotekę, podzieloną na TRASY oraz PUNKTY. W tych głównych kategoriach mam podkatalogi, a więc Tatry, Bieszczady, Podlasie etc. Więc tam mam cały swój mapnik + bibliotekę nazwijmy to tras.
Gdy chcę wgrać coś do odbiornika, to na komórce zapisuję daną trasę jako GPX.
Następnie otwieram plik w aplikacji Garmin Connec i eksportuję do zegarka i / lub do H1.
Gotowe.
Na pewno mozna szybciej, bardziej automatycznie itp - ale mi to wystarcza.
Znacznie częściej otwieram po prostu trasęw Locusie i zerkam od czasu do czasu na ekran komórki, czy dobrze idę / jadę, albo "jak daleko / wysoko jeszcze".

Podczas nawigacji H1 wyświetla wskazówki nawigacyjne na mapie, można je też ukryć. Taki pasek na górze, nad mapą.
Nie sądzę, żeby można było wyświetlać tylko pukty "zadane" wcześniej w definicji kursu, mnie się to nie udało.
Ale dla mnie kurs w odbiorniku jest po to, żeby:
a) trzymać się wyznaczonej trasy (kursu)
b) móc oszacować przybycie, na podstawie średniej prędkości i pozostałego dystansu
Wskazówki nawigacyjne (za xxx m skręć w yyyy) są mi zbędne.
GPSMap H1 + Forerunner 965
Wojtas81
Początkujący
Posty: 96
Rejestracja: 18 gru 2021, 23:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: Wojtas81 »

Wojtek Szydlowski pisze: 27 paź 2025, 13:54To tylko i wyłącznie niechlujne testy i lekceważenie odbiorców, traktowanie ich jako beta-testerów.
Zobacz, że w zegarkach jednak przykładają się bardziej, ale tam mają główny strumień przychodów i oddech konkurencji na plecach.
Prawda, że nie domagają softwarowo, ale nie wierzę w spiskowe teorie.
Nie ma skutków bez przyczyny. Firma nie ma interesu w wypuszczaniu niedoróbek, jeśli ich poprawa byłaby prosta i tania.

Przecież przez te błędy oni zaliczają zwroty i tracą klientów.

PS. W zegarkach wcale nie jest dobrze. To nie jest tak, że dasz 8 tysięcy za Fenix 8 Pro microLED to masz wszystko naj, naj. Błędów jest tam tyle, co masz w swoim GPSMap H1. I piszą to nawet fani tych zegarków.
I jest to też powód dla którego kupiłem starszy model, bo wiem, że w nowości pchać się nie warto - jest drogo i do d....y.
Wojtek Szydlowski pisze: 27 paź 2025, 13:54Ja to traktuję już lekko, bo są to moje ostatnie odbiorniki Garmina jakie kupiłem, właśnie pozbywam się Edge'a i całego ekosystemu rowerowego, następny w kolejce do sprzedania będzie zegarek. H1 pewnie też pójdzie w obieg a mi wystarcza już tylko smartfon z Locusem na pokładzie.
Nie moja sprawa, każdy decyduje za siebie. Ale wydaje mi się, że trochę pośpieszyłeś się z zakupem H1 i czara goryczy się przelała, więc chcesz iść w drugą skrajność.
Nie jest jednak tak, że Garmin to tylko drogie zło. Po prostu nie trzeba lecieć na nowinki. Warto kupić czasem coś co jest starsze, dopracowane, sprawdzone i działa.
Nie dość, że taniej, to jeszcze problemy minimalne.

Czy naprawdę Edge Explore 2 czy Oregon 700 to tak złe sprzęty ? Co takiego "super" masz u konkurencji w ich cenie ?
Coś bardziej funkcjonalnego, trwalszego w warunkach słońce/mróz, z lepszymi mapami i wytyczaniem tras offline ?

Na inne firmy też jest sporo narzekań, na "rowerowe smartphony" również (bateria padająca w mrozie w ciągu godziny, zawilgocone złącza ładowania, nieczytelność w słońcu, itd).
Garmin Drive 40 + Garmin Oregon 700 + Garmin Forerunner 955
Awatar użytkownika
Marko
Garniak
Posty: 5700
Rejestracja: 12 wrz 2008, 10:18
Lokalizacja: Skoczów
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: Marko »

epkchmiele pisze: 22 paź 2025, 18:42 Też mnie to ciekawi, przeczytałem instrukcje etrex i tam nie ma tworzenia kursu Jest nawigacja po kursie utworzonym w telefonie i niby że ma się to dostosować do danej mapy w urządzeniu.
Pierwsza i jedyna na YT recenzja GPS Radlera o nawigacji po kursie.
Są dwie opcje: z przeliczaniem automatycznym na mapie (jak trasa, która nie ma nic wspólnego z zaplanowanym kursem) i bez przeliczania (jak dawniej ślad - bez rekalkulacji po zejściu ze śladu i bez informacji o zwrotach; doszły tylko strzałki kierunku jazdy). Przy okazji pokazano różne kwiatki związane z routingiem.

Z tej recenzji wynika, że nie jest to najlepsza opcja dla rowerzystów - nawet starsze odbiorniki Edge o wiele lepiej radzą sobie z kursami (informacje o zwrotach, ClimbPRO). Oprócz tego, obsługa odbiornika wydaje się w kilku miejscach bardzo upierdliwa, np. wyświetlenie ekranu mapy, aby używać przycisków +/-, brak możliwości konfiguracji Menu głównego, nielogiczne tworzenie stron (brak możliwości dodania danych)...
Wojtek Szydlowski pisze: 27 paź 2025, 14:07 Podczas nawigacji H1 wyświetla wskazówki nawigacyjne na mapie, można je też ukryć. Taki pasek na górze, nad mapą.
Jak wynika z filmu, działa to tylko w opcji nawigacji z wykorzystaniem routingu mapy, co powoduje, że z automatu tracimy wcześniej opracowany kurs, co w praktyce oznacza, że mamy wyznaczoną trasę między aktualną pozycją a celem i zdajemy się w pełni na często ułomny automat.
W przypadku nawigacji stricte po wcześniej przygotowanym kursie (z pominięciem rotuingu), wskazówek nawigacyjnych nie ma, przynajmniej zgodnie z filmem.
Fenix 6 PRO, Fenix 5 Plus, Oregon 700, eTrex 30x, Dakota 20, Tempe; rower:TwoNav Cross Plus, Wahoo Elemnt Bolt V1, Wahoo Roam V1
Wojtek Szydlowski
Bywalec
Posty: 986
Rejestracja: 18 mar 2007, 23:18
Been thanked: 2 times

Re: [News] GPSMAP H1 oraz Plus

Post autor: Wojtek Szydlowski »

Przyznam się, że dopiero w ten weekend pojeździłem więcej z H1.
Trochę się zrehabilitował, głównie z powodu super czytelnego ekranui oraz bardzo dobrej obsługi przycisków w rękawiczkach.
Na tyle byłem zadowolony, że w weekend sprzedałem Edge 1030 plus wraz z całą menażeria, lampkami itd i zostaje tylko z H1.
Ale ja wymagam tylko wyświetlania kursu i kilku prostych pół danych. Nawet na Climb Pro mi nie zalezy już.
Na etapie planowania trasy wiem, jakie będą podjazdy / podejścia. Nie stanowią one dla mnie problemu a co to zmienia, że w trakcie pokonywania podjazdu wiem, ile do końca, w pionie czy poziomie. I tak muszę podjechać :)
Generalnie to rezygnuje z tego całego "opomiarowania" turystyki, bo gdzieś w tym wszystkim ginie mi główny cel. Wracam mozna powiedzieć do korzeni i chyba się jednak z H1 polubimy. Czekam na jakieś duże uaktualnienie softu.
GPSMap H1 + Forerunner 965
ODPOWIEDZ