O pomiarze wysokości w smartfonach

Przeznaczeniem działu są porównania odbiorników Garmina z systemami innych producentów, dyskusje o tym jaką nawigację kupić (Garmin czy co innego) oraz ogólne rozważania o zaletach i brakach w ofercie Garmina.

Moderatorzy: Zachu, GPS Maniak, Azzie

O pomiarze wysokości w smartfonach

Postprzez kagb » Śr, 13 maja 2015 10:19

Lechu, a jak wygląda sprawa wiarygodności danych, tj. pokazywanej wysokości i współrzędnych. Nie znam Locusa i Orux-a, czy oba programy, znaczy mapy wysokość pobierają z siatki DEM?
kagb
Bywalec
 
Posty: 146
Dołączył(a): Wt, 05 lut 2013 13:01
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: "Pancerne", outdoorowe smartphony

Postprzez GPS Maniak » Śr, 13 maja 2015 16:11

Prawdę mówiąc nie bardzo interesowałem się jakością tych parametrów. Śladów też nie nagrywałem. W każdym bądź razie kursor był na drodze :wink: Ale w Poznaniu miałem taki dziwny przypadek, że w Oruxie kursor był zlokalizowany jakieś 200m od drogi. Locus w tym samym czasie pokazywał prawidłowo. Co dziwne przełączałem się między aplikacjami kilka razy i zawsze to samo. W Locusie OK, w Oruxie kucha. Na pewno nie była to wina mapy, bo na następnym spacerze w tym samym miejscu było już OK.

Wracając do rozważań na temat wysokości: DEM/GPS. W Locusie dane z SRTM widzimy "pod kursorem" podczas przeglądania mapy czy budowania tras. Wysokość w polach danych pochodzi z obliczeń GPS. Nie znalazłem pola danych typu: Wysokość DEM. W Oruxie są dwa niezależne pola danych:

Zalacznik-2.jpg

Wysokość i wysokość na podstawie DEM. Brak fixa, więc pole "Wysokość" jest puste. Co ważne, obie aplikacje korzystają z tych samych plików SRTM, więc danych nie trzeba ich dublować. Podobnie zresztą jest z routingiem offline. Obie aplikacje korzystają z pracującego w tle Broutera.

Jeżeli chodzi o jakość danych - jak wspomniałem - nie interesowałem się tym, ale teraz wyrzuciłem sprzęt na balkon. Po ustabilizowaniu fixa:

Zalacznik-1.jpg

Zarówno Garmin jak też Braver z Oruxem pokazuje 65m. Oba kłamią :wink: Balkon jest na wysokości 80m z nawiązką. Zwracam uwagę na to, na co narzekałem od początku posiadania Oregona: w słońcu ekran staje się jakiś taki pozbawiony wyrazu. Mdły. Siada nasycenie barw i kontrast. Na pocieszenie użytkowników Oregona dodam, że w MotoActiv jest jeszcze gorzej: w słońcu ekran robi się praktycznie czarno biały. Za to IPS2 Bravera zachowuje i kolorystykę i kontrast. No, ale to przy 100% podświetleniu. W przypadku piechura, który sporadycznie włącza ekran - pal licho. Dla rowerzysty, których chciałby mieć taki obraz przez 100% czasu to byłby już problem.
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14830
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: "Pancerne", outdoorowe smartphony

Postprzez kagb » Cz, 14 maja 2015 12:01

Bardzo dziękuję za wyjaśnienia.
Celem mojego pytania było sprawdzenie właśnie wiarygodności odczytu i zapisywania ewentualnych waypointów. Jako że z kumplem pracujemy nad różnymi obiektami geofizycznymi (skałki, jaskinie) w Beskidach, potrzebne są dokładne dane typu wysokość m.n.p.m, wystawa etc.
Kumpel poszedł według moich zapisanych współrzędnych do jednego obiektu (ręczny Garmin), on posiadał telefon z wgraną mapą rastrową. Twierdzi że różnica wysokości była znaczna, u mnie 902 m, u niego 930 m, po drugie współrzędne miały tendencje do pływania, zmieniania pozycji.
I dlatego zastanawiałem się nad wiarygodnością podawanych przez kolegę danych.
Wszystko ma lecieć do opracowania oraz dane nanoszę na mapę wektorową pod MapEdit.
kagb
Bywalec
 
Posty: 146
Dołączył(a): Wt, 05 lut 2013 13:01
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: "Pancerne", outdoorowe smartphony

Postprzez GPS Maniak » Cz, 14 maja 2015 12:57

kagb napisał(a): Twierdzi że różnica wysokości była znaczna, u mnie 902 m, u niego 930 m

Bo ja wiem czy znaczna? Tak już tez zabawki mają. :( Zwróć proszę uwagę na fakt, że na moim balkonie, zlokalizowanym gdzieś na wysokości 82m, zarówno Garmin jak też komórka pokazują wysokość GPS: 65m. Też nie wesoło. A bywało, że widziałem w Garminie wysokość GPS w granicach 40, jak też 120m. W przeciwieństwie do balkonu, na odkrytych połoninach czy szczytach tatrzańskich uzyskiwałem z kolei wyniki zgodne z mapą z dokładnością +/- 2m. Tak więc wszystko zależy od ukształtowania terenu, otoczenia, konstelacji satelitów czyli w sumie od jakości sygnału. Wydaje się, że w warunkach amatorskich, poza odkrytymi szczytami najpewniejszy wynik "od ręki" można uzyskać ręczniakiem z wysokościomierzem barometrycznym, po prawidłowej ręcznej kalibracji. Natomiast jeżeli chodzi o współrzędne, to "na szybko" niczego się nie osiągnie. Trzeba by było wykazać się cierpliwością i robić pomiar uśredniony z dłuższego przedziału czasu.

Z rezerwą podchodziłbym też do danych SRTM, czy wysokości odczytanej z warstwic, bo to są wartości pochodzące z interpolacji, więc siłą rzeczy zaokrąglone, przybliżone.
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14830
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: "Pancerne", outdoorowe smartphony

Postprzez Ranger » Cz, 14 maja 2015 13:36

Sporo też zależy od tego co urządzenie gps pokazuje - wysokość nad geoidą czy n.p.m ... :-) Warto sprawdzić ustawienia.
Pozdrawiam
Ranger
Ranger
Bywalec
 
Posty: 2388
Dołączył(a): Pn, 14 sty 2008 16:22

Re: "Pancerne", outdoorowe smartphony

Postprzez sdsyc » Cz, 14 maja 2015 18:11

Oprócz ustawień dotyczących powyższego w Locus można ustawić mocniejsze filtrowanie (uśrednianie) pomiaru wysokości wg gps
Auto: N1200T + LA/JV patch + CNE Lifetime + UMP (było N250)
Nadgarstek: Epix + OSM Freizeikarte + UMP (był Fenix)
W telefonach: Locus / Brouter, 7Ways + UMP, OSM (było Oruxmap, OsmAnd, viago)
sdsyc
Radny
 
Posty: 2785
Dołączył(a): Śr, 27 lut 2008 9:03

Re: "Pancerne", outdoorowe smartphony

Postprzez gavia » Cz, 14 maja 2015 20:03

Z wysokością chwilową to nie wiem ( bo podczas jazdy patrzę na ,,dynamiczna wysokość'') ale co do przewyższeń ( ich sumy) to Locus świruje całkowicie.
Próbowałem z tymi filtrami ale ciągle nie mam pojęcia jak to najlepiej ustawić ( prawd. filtr najmocniejszy).Już nawet nie miało chyba większego znaczenia czy telefon z barometrem( Xperia Active ) czy bez ( S4 mini)

Bywały sytuacje że trasa kilkadziesiąt km , realne przewyższenie ca 1000 metrów a Locus wyskakuje z + 2600 . To było przy filtrze tym prawie najmniejszym.

Teraz mam ustawione ,,prawie największy - mocny to się nazywa '' - Z przewyższeniami jest deko lepiej ale i tak z 20-30 % róznicy z realnym.

To co zauważyłem to Locus nabija przewyższenia na ,, prostej'' - kiedy jest pod górę to mniej więcej dobrze jest.
rower:Locus Android, Sigma Rox 10.0 Gps
samochód :C5 Wbudowana Nawigacja Europa ,Android
gavia
Bywalec
 
Posty: 651
Dołączył(a): Wt, 30 lis 2010 11:17

Re: "Pancerne", outdoorowe smartphony

Postprzez ndmystko » Pt, 15 maja 2015 11:12

Szkoda czasu na kombinowanie z filtrami. Sam widzisz, że nic z tego nie wychodzi. Ja wgrałem do Locusa dane SRTM o wysokiej rozdzielczości (Popej albo GPS Maniak pisali skąd je wziąć) i na koniec wycieczki uruchamiam "Ustaw wysokość" dla śladu. To nadpisuje wysokość GPS wysokością z SRTM. W parę sekund dostaję wiarygodną sumę przewyższeń. Jeżdżę i chodzę równocześnie z eTrexem 30 (wysokościomierz barometryczny) i po ustawieniu wysokości, suma przewyższeń z Locusa i eTrexa jest bardzo podobna.
eTrex 30 + OSMapa + *.jnx
Moto G3 + Naviexpert + Locus Pro
Holux RCV-3000
Garmin vívofit
ndmystko
Bywalec
 
Posty: 202
Dołączył(a): N, 16 maja 2010 13:51
Lokalizacja: Kraków

Re: "Pancerne", outdoorowe smartphony

Postprzez gavia » Pt, 15 maja 2015 13:39

No ja wiem, że tak można zrobić ale jadąc na ekranie mam ustawione jako jedne z pól ,,przewyższenie''' i chciałbym na bieżąco widzieć mniej więcej prawidłowe wartości.Muszę sprawdzić może jest opcja brać 100% danych z SRTM ( olać gps, barometr)

( w moim przypadku problem to prawie żaden bo i tak mam Sigmę ROX 10 i tam te dane są ok , no ale sa osoby dla których Locus jest jedynym licznikiem)

Nie wiem jak w OruxMap ale np w IPbIKE te przewyższenia są dużo lepsze- może nie potrzebnnie w Locusie aż taka swoboda w ustalaniu tych parametrów przez użytkownika. Fajnie że można sobie zrobić właśny Dashboard, Prawy Pasek ... ale tutaj może na ,,sztywno '' byłoby lepiej?!
rower:Locus Android, Sigma Rox 10.0 Gps
samochód :C5 Wbudowana Nawigacja Europa ,Android
gavia
Bywalec
 
Posty: 651
Dołączył(a): Wt, 30 lis 2010 11:17

Re: "Pancerne", outdoorowe smartphony

Postprzez Ranger » Pt, 15 maja 2015 15:36

Czy warto temat aż tak rozmydlać ? :-)
Możliwości urządzeń to jedno, możliwości aplikacji to drugie.
By sprawdzić co tak naprawdę podaje smartfon w sensie wysokości gps, wystarczy np. najprostsza aplikacja zapisująca podstawowe logi nmea.
Z sentencji GGA można wyczytać jaką wysokość urządzenie podaje natywnie (elipsoidalna, nad geoidą, itp). Dodatkowo widać w też, czy urządzenie zna bieżącą korektę wysokości geoidy, itp. A tu bywa różnie. Z kolei wysokości n.p.m. są też zależne od rodzaju używanych map ;-)
Takie elementy mogły np. zadecydować o możliwych systematycznych rozbieżnościach, o które pytał kolega kagb :-)
Natomiast warto zwrócić uwagę w temacie, było nie było sprzętowym, na zupełnie coś innego.
Nawet w prostych modelach smartfonów kiedyś było trochę więcej czujników. Dziś, nawet w pancernych modelach, bywa różnie.
Pozdrawiam
Ranger
Ranger
Bywalec
 
Posty: 2388
Dołączył(a): Pn, 14 sty 2008 16:22

Re: "Pancerne", outdoorowe smartphony

Postprzez septimus19 » So, 16 maja 2015 5:09

@ Ranger Dla Rowerzysty wysokość gps jest mało przydatna,mnie interesuje w czasie jazdy -nachylenie ,wzniosy spadki te parametry w urządzeniach bez altimetru są fałszywe . Nie analizuje tez specjalnie dokładnie śladu po jeździe.
Czujników w najnowszych smartfonach jest nawet za dużo -Samsung ma z tym kłopot bo smartfony jego to juz prawie urządzenia medzyczne i mam problem z wprowadzeniem do sprzedaży.
Edge 705-zepsuty Oregon 550 HOLUX TwoNaw Sportiva. Fenix 1. Touring. Edge 1000 Mapy- DMU25 Geoportal CZ.INSPIRE. CykloAtlas. OSM.
septimus19
Bywalec
 
Posty: 394
Dołączył(a): Śr, 18 lut 2009 9:41

Re: "Pancerne", outdoorowe smartphony

Postprzez Marko » So, 16 maja 2015 8:24

@septimus19
Nachylenie przed podjazdem, a nie w trakcie ( jak traffic w navi drogowych).
eTrex 30 Epix Edge 820 Explore Virb Tempe
Avatar użytkownika
Marko
Bywalec
 
Posty: 6062
Dołączył(a): Pt, 12 wrz 2008 10:18
Lokalizacja: Skoczów

Re: "Pancerne", outdoorowe smartphony

Postprzez Ranger » So, 16 maja 2015 10:38

@septimus19
Warto się czasem zastanowić, co pancerne smartfony mogą mierzyć w sensie gps-owym same z się i jak.
Lechu pokazał na ilustracji powyżej, że nie ma problemu z uzyskaniem identycznych wskazań wysokości na ekranie ręczniaka oraz w smartfonie, w tych samych warunkach. Kolega kagb z kolei napisał, że to się mu "korespondencyjnie" ze współpracownikiem nie udaje.
Ki czort ? ;-) Nie da się znaleźć z dwoma urządzeniami w tym samym miejscu, by np. zgrać ustawienia wskazań wysokości ?
A liczenie wzniosów, spadków to zupełnie inna bajka.
To wyłącznie wykonują aplikacje, systemowy soft smartfona takich rzeczy w ogóle nie liczy. Czyli coś jakby nieco poza tematem ...
Spojrzenie na czujniki było właściwie pod kątem użytkowania gps-u, stąd np. nie uwzględnia przydatności czujnika fingerprint ... :-)
Pozdrawiam
Ranger
Ranger
Bywalec
 
Posty: 2388
Dołączył(a): Pn, 14 sty 2008 16:22

Re: "Pancerne", outdoorowe smartphony

Postprzez GPS Maniak » So, 16 maja 2015 11:10

Wydaje się, że koledze septimusowi chodziło o coś innego niż segmentowanie urządzeń wg schematu: smartphone/ręczniak. Raczej chodziło o segmentowanie: "urządzenia bez altimetru barometrycznego"/"urządzenia z altimetrem barometrycznym".

Chodzi o to, że system GPS jest jaki jest. Tak więc poza "pływaniem pozycji" mamy też do czynienia z "pływaniem wysokości", a zatem czy to ręczniak (np. Etrex 20), czy to smartphone (np. mój Braver) - czyli urządzenia bez barometru, są to po prostu mało wiarygodne zabawki, bo nawet w całkowicie płaskim terenie potrafią nabić sumę przewyższeń/obniżeń i to w dość krótkim przedziale czasu.

Ranger napisał(a):Lechu pokazał na ilustracji powyżej, że nie ma problemu z uzyskaniem identycznych wskazań wysokości na ekranie ręczniaka oraz w smartfonie, w tych samych warunkach.

Ha. Ale w obu przypadkach jest wartość nieprawdziwa (65m zamiast ok. 82m), a na dodatek po kilku, kilkunastu minutach mogłoby się okazać, że jesteśmy już na wysokości 100m. Wówczas ślad leżącego spokojnie odbiornika, pokaże przyrost wysokości 35m. Informacja o nachyleniu też będzie fikcją. Urządzenia z barometrem pozbawione są tej wady, przynajmniej z perspektywy niezbyt długiego przedziału czasu. Tak więc jeżeli komuś zależy na pewniejszych danych wysokościowych, to czy to ręczniak czy to smartphone, powinno to być urządzenie wysokościomierzem barometrycznym. Odrębnym zagadnieniem jest pytanie, który turystyczno nawigacyjny soft na smartphona potrafi współpracować z takim sensorem? Nigdy nie miałem smartphona z barometrem, więc nie wiem, bo interesowałem się tematem.
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14830
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: "Pancerne", outdoorowe smartphony

Postprzez Ranger » So, 16 maja 2015 11:44

@Lechu
Wszystko prawda, ale ... :-)
Tak jak są ręczniaki z altimetrem i bez, tak są smartfony z altimetrem i bez ... ;-)
Mnie zaciekawił przypadek kolegi kagb, który stwierdził, że nie jest w stanie zgrać ze sobą wyników pomiarów wysokości. Dlaczego ?
Nie ma wystarczających informacji czym się różniły sposoby pomiaru, za to wiemy że różniły się wyniki.
Zapewne pomiary były wykonane w innych warunkach. A jakie były różnice w użytej metodzie pomiaru ? Jak ustawione urządzenia ?
Natomiast dyskutowanie czy pomiary wysokości gps są znacznie mniej dokładne np.od pomiaru pozycji, ze względu na metodę działania systemu możemy sobie odpuścić. To chyba wie każdy użytkownik odbiornika, który sobie z raz obejrzał HDOP i VDOP.
Pomiary altimetrem też mają swoje blaski i cienie, np. zmienne ciśnienie. To że się złoży wyniki dwóch kulawych nie musi oznaczać, że są mniej kulawi ;-)
Pozdrawiam
Ranger
Ranger
Bywalec
 
Posty: 2388
Dołączył(a): Pn, 14 sty 2008 16:22

Następna strona

Powrót do Garmin a konkurencja

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość