Nie wiem jak jest teraz, ale jeszcze nie tak dawno temu licencja Automapy byla na jedno urzadzenie: albo PC albo sprzet mobilny. Uniemozliwialo to opracowanie tras i korzystanie z AM na duzym ekranie, zeby nie walczyc na malym, gdy siedzimy spokojnie przy duzo wiekszym monitorze w domu i planujemy wycieczke na weekend lub wczasy. No, chyba ze ktos mial 2 licencje (PC + sprzet mobilny).
Z mapami pod garmina mozna korzystac np. z MapSource na monitorze i w gps oraz przesylac dane uzytkownika w obie strony (z ograniczeniami dla niektorych odbiornikow).
Gps "Garmina" umozliwia korzystanie rowniez z innych map, co moze miec znaczenie gdy nasza mapa domyslna nie jest az tak dobra na danym terenie, a mamy dla tego rejonu inne/lepsze mapy. Tutaj AutoMapa (jako system) wypada kiepsko. W garminach mozna zainstalowac np. mape Topo PL 100 (darmowa) - tam gdzie w AutoMapie jest tylko zielona plama lasu tutaj widac drogi/przecinki, jeziora... Trzeba oczywiscie sprawdzic, czy "nasz rejon" jest tam opracowany. Sa tez inne mapy.
Dla garmina jest tez darmowa mapa UMP z aktualnymi drogami w Polsce, gl. w zakresie nowo oddanych/przebudowanych odcinkow, niejednokrotnie tuz po oddaniu tych drog do uzytku. Z aktualizacjami AutoMapy az tak rozowo nie jest. Nie ma za to w UMP wszystkich ulic w malych miejscowosciach, wiec nie kazdemu taka mapa bedzie odpowiadac. Mnie jednak podoba sie bardzo
Poza tym mapa wyswietla domyslnie to, co ma byc wyswietlane w danej skali, wiec jest czytelna.
Problematyczne moze byc przenoszenie danych (punkty, trasy) miedzy roznymi systemami. Troche sie umeczylem korzystajac przez jakis czas jednoczesnie z AutoMapy i garmina. Synchronizacja baz punktow czy opracowanie tras na dwa rozne systemy/urzadzenia jest czasochlonne. Jesli wiec z czasem planowany jest dodatkowy zakup, np turystycznego/outdoorowego gps, to warto wziac pod uwage i ten czynnik.
Z AutoMapa na trasie jezdzilo mi sie znakomicie.
AutoMapa ujela mnie rowniez konfiguracja interfejsu uzytkownika, mozliwoscia dopasowania wyswietlania punktow/ostrzegania w duzym zakresie (np. odleglosci od punktu, uwzglednia strony drogi po ktorych stoja punkty ostrzegawcze), a zmian mozna dokonywac bezposrednio w ustawieniach odbiornika- bez koniecznosci kasowania, wgrywania punktow gpi, czy ponownego ustawiania ich parametrow (raptem dwoch) w POI Loaderze ZANIM uruchomimy nawigacje. W AM mozna wlaczac/wylaczac kategorie punktow, a pliki z punktami caly czas leza spokojnie w swoim folderze. Chcialbym, zeby gpsy Garmin mialy takie mozliwosci...
Jesli mialbym korzystac z map wylacznie na drogach (samochod), to bardzo powaznie zastanowilbym sie nad AutoMapa. Jesli istotne sa inne cechy, w tym mapy z elementami topo, wymiana punktow miedzy systemami, to decyzja nie jest taka oczywista
Szalenie wkurzajace jest korzystanie z Miplo. Baza jest dostepna dla legalnych uzytkownikow AutoMapy, ale wylacznie na czas posiadanie aktualnej subskrypcji. Nie mozna wiec posiadajac legalnego produktu z Miplo korzystac. Dziwna polityka. Mam nadzieje, ze to sie zmienilo (?) lub zmieni. Bandyckie zwyczaje skoro mamy produkt legalny, a baze Miplo buduja uzytkownicy.
Przy trasach AM ma ciekawa wlasciwosc: jesli wracamy z trasy i odwracamy kolejnosc punktow trasy, to jesli punkt trasy postawiony byl na wlasciwej nitce drogi dwujezdniowej (wlasciwej w jedna strone podrozy), to w drodze powrotnej automatycznie przeskakuje na druga nitke i tez juz po wlasciwej stronie trasy. Garminy "nie przeskakiwaly" co zmuszalo do stawiania punktow posrednich bardzo ostroznie, zeby uniknac "zaliczania punktu" po drugiej stronie drogi.
Jak jest obecnie w nowych garminach? Ktos podpowie?
Podobalo mi sie w AM szybkie przechodzenie do mapy w roznej skali (bez etapow posrednich) przez nacisniecie na ekranie jednego przycisku (widok z bliska <-> mapa pogladowa)
Kilka przydatnych cech AM:
* Możliwość dopasowania układu menu do preferencji użytkownika. (układ podstawowy i zaawansowany)
* Możliwość konfiguracji ponad tysiąca parametrów regulujących sposób prezentacji, nawigacji i innych funkcji dla zaawansowanych użytkowników.
* Możliwość umieszczenia w Menu użytkownika do 12 dowolnych funkcji programu uruchamianych kliknięciem w mapę lub z menu kontekstowego - bardzo przydatne, choc najpierw trzeba sie pobawic, zeby ustawic co sie chce miec na tym ekranie
* Regulacja skali, od której ukrywane są na mapie drogi lokalne.
* Możliwość uwzględniania profilu prędkości pojazdu w wyznaczaniu tras; użytkownik może ustawić swoje własne ograniczenie prędkości dla poszczególnych kategorii dróg (np., jeśli jeździ wolniej po drogach gruntowych) lub generalne ograniczenie niezależne od kategorii drogi (np. dla samochodu ciężarowego); jeśli prędkość ustawiona w profilu jest na danej drodze niższa niż w danych mapy lub AM'Traffic program użyje prędkości z profilu.
* Wybór czy punkt PRZEZ ma prowadzić dokładnie przez wybrane miejsce czy wystarczy przejazd przez okolicę punktu PRZEZ (tzw. Inteligentne PRZEZ) - przydatne ! Zaznaczam np. Torun, bo chce jechac przez to miasto (taki kierunek trasy), choc niekoniecznie taką czy inną ulicą w Toruniu.