Airbus A330 i nadawanie pozycji

O serii 96 i całej ofercie lotniczej Garmina. O wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów w samolocie (jako pilot lub pasażer), w szybowcu czy na paralotni.

Airbus A330 i nadawanie pozycji

Postprzez excellence80 » N, 07 cze 2009 21:44

Witam
Odnośnie Airbusa A330 lecącego z Rio de Janeiro do Paryża który jak wiemy zniknął z radarów ...jak to jest wogóle możliwe? co z nawigacją gps? nie mają włączonych nadajników cały czas?
Pozdrawiam
excellence80
Nowy
 
Posty: 2
Dołączył(a): N, 07 cze 2009 21:37

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez SP2BZW » N, 07 cze 2009 22:17

w samolotach montuje się nadajniki GPS :?: :shock: myślałem że umieszcza się je na orbicie :mrgreen:
SP2BZW
 

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez excellence80 » Wt, 09 cze 2009 0:43

Racja! Mój błąd! Chodzi o odbiornik czy cokolwiek co pozwoli na ciągłe sledzenie obiektu w tym przypadku samolotu.
Dzięki że mnie poprawiłeś ale mogłeś jeszcze rozwiać moje wątpliwości.
excellence80
Nowy
 
Posty: 2
Dołączył(a): N, 07 cze 2009 21:37

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez Azzie » Wt, 09 cze 2009 2:12

excellence80 napisał(a):Chodzi o odbiornik czy cokolwiek co pozwoli na ciągłe sledzenie obiektu w tym przypadku samolotu.


Samoloty nadają swoją pozycję co jakiś czas i lokalizuje się je nawet gdy są poza zasięgiem radarów. Niestety, jedyne odbiorniki do których można coś nadać z (prawie) każdego miejsca globu to sieci satelitarne. W sieciach tych transmisja jest dość kosztowna, choć możliwa - czego najlepszym przykładem jest właśnie ostatnia katastrofa Airbusa, który przez cztery minuty nadawał różne dane do Paryża. Trochę nie rozumiem czemu z tymi danymi nie nadał swojej pozycji. Ciągłe śledzenie obiektu pewnie byłby trudne do zrealizowania ze względu na ograniczoną liczbę satelitów i zasobów, ale automatyczne nadanie pozycji w przypadku problemów powinno być standardem - może problem polegał właśnie w tym że system określania położenia samolotu kompletnie zgłupiał?
Obecnie:Garmin 3590LMT z City Navigator Europe - trasa
Garmin 62S z Topo Switzerland v3 - outdoor
Dawniej:Garmin Vista, 60CS, Oregon 300 i inne
Avatar użytkownika
Azzie
Radny
 
Posty: 913
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 1:20
Lokalizacja: Zurich

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez sdsyc » Wt, 09 cze 2009 8:29

Azzie napisał(a):automatyczne nadanie pozycji w przypadku problemów powinno być standardem

Nie mogę namierzyć artykułu, w którym poruszano ten temat po katastrofie A330. Tu jest chyba kłopot, bo jeszcze nie ma szeroko (tj. na całym świecie, obejmując: samoloty, lotniska, centra kontroli) wdrożonego standardu. Wszyscy muszą chcieć wyłożyć wiele pieniążków :-(
sdsyc
Radny
 
Posty: 3361
Dołączył(a): Śr, 27 lut 2008 9:03

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez sdsyc » Wt, 09 cze 2009 12:00

sdsyc napisał(a):Nie mogę namierzyć artykułu

:arrow: Mam
Oznacza to, że chociaż załoga samolotu będzie znać swą dokładną pozycję nad oceanem, informacja te nie jest automatycznie przekazywana do wieży kontrolnej. Może to zrobić jedynie osoba, która znajduje się w kokpicie, korzystając z łączności satelitarnej, kiedy samolot znajduje się poza zasięgiem radarów. Tego rodzaju kontakt byłby jednak dla linii lotniczych dodatkowym kosztem
sdsyc
Radny
 
Posty: 3361
Dołączył(a): Śr, 27 lut 2008 9:03

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez Azzie » Wt, 09 cze 2009 12:54

Oznacza to, że chociaż załoga samolotu będzie znać swą dokładną pozycję nad oceanem, informacja te nie jest automatycznie przekazywana do wieży kontrolnej. Może to zrobić jedynie osoba, która znajduje się w kokpicie, korzystając z łączności satelitarnej, kiedy samolot znajduje się poza zasięgiem radarów. Tego rodzaju kontakt byłby jednak dla linii lotniczych dodatkowym kosztem


Ale w sytuacji krytycznej ten dodatkowy koszt jest chyba uzasadniony. Ja rozumiem że nie ma sensu nadawać pozycji w sposób ciągły, ale nie rozumiem czemu do danych o "znacznym przyspieszeniu wertykalnym kabiny" nie dodali pozycji. W końcu to tylko dwa numerki, a jakże kluczowe.
Obecnie:Garmin 3590LMT z City Navigator Europe - trasa
Garmin 62S z Topo Switzerland v3 - outdoor
Dawniej:Garmin Vista, 60CS, Oregon 300 i inne
Avatar użytkownika
Azzie
Radny
 
Posty: 913
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 1:20
Lokalizacja: Zurich

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez sdsyc » Wt, 09 cze 2009 14:40

Azzie napisał(a):W końcu to tylko dwa numerki

Aż dwa numerki. Zapewne potrzebne: rozszerzenie protokołu transmisji, który tych 2 numerków nie uwzględnia, zmiana softu urządzeniu nadawczym w samolocie (by wysłał 2 numerki), zmiana softu w centrach kontroli (by odebrał 2 numerki), interpretacja tych numerków, odniesienie do kryteriów (dla każdego lotu, maszyny ?), wizualizacja... Razem do kupy: spore przedsięwzięcie.
sdsyc
Radny
 
Posty: 3361
Dołączył(a): Śr, 27 lut 2008 9:03

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez wodnik7 » Wt, 09 cze 2009 19:53

a ja tez sobie tak myslalemm araz gdy a330 spadl - przeciez odbiornik gps samolot ma, czy nie moglby wiec - nawet uzywajac sieci telefonii satelitarnej (ktora notabene az taka droga w porownainiu do kosztow samolotu, jego obslugi itp, nie jest) co 10 sekund wysylac dane z pozycja? bitwo kilka, a problemow duuuuzo w krytycznym stanie mniej.

dziwne - samochody sie namierza online za grosze (!), a milionowe samoloty nie maja tej funkcji. nie rozzumiem, niestety
Pozdrawiam, Michal
GPSMAP 60CS, StreetPilot c510, nuvi 255wt, CNE 2008-2010, ump, topo_100 i dalsze..
wodnik7
Bywalec
 
Posty: 333
Dołączył(a): So, 17 mar 2007 22:10
Lokalizacja: Berlin/Gdańsk

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez sdsyc » Śr, 10 cze 2009 10:30

wodnik7 napisał(a):dziwne - samochody sie namierza online za grosze (!), a milionowe samoloty nie maja tej funkcji.

W ramach jednej firmy spedycyjnej czy transportowej - żaden problem.
Zapewne w ramach jednej linii lotniczej - to też nie problem.
Ale żeby te kilka bitów potrafiła odebrać i jednakowo interpretować kontrola lotów w EU, Brazylii, Chinach i USA i od wszystkich linii lotniczych... Tu jest kłopot.
sdsyc
Radny
 
Posty: 3361
Dołączył(a): Śr, 27 lut 2008 9:03

Re: Airbus A330 i nadawanie pozycji

Postprzez SP2BZW » Śr, 10 cze 2009 19:15

albo tutaj zaczyna się polityka :shock:
SP2BZW
 

Re: Airbus A330 i nadawanie pozycji

Postprzez Bolek1 » Śr, 10 cze 2009 19:54

Ja tylko dodam, że skoro "zniknął z radarów" to jakąś lokalizację pewnie mieli.
Pozdrawiam! Krzychu.
Vista HCx + Topo_PL_100 + UMP-pcPL-topo oraz parę innych map
Bolek1
Bywalec
 
Posty: 421
Dołączył(a): Pt, 29 lut 2008 12:52
Lokalizacja: Zawadzkie

Re: Airbus A330 i nadawanie pozycji

Postprzez soko » Śr, 10 cze 2009 20:06

Przecież istnieje b. złozony i skuteczny system GMDSS. Co prawda u swych podstaw morski. Nie tylko sprzęt pływający musi mieć EPIRB ( zaleznie od strefy). Byc moze nie dotyczy to samolotów rejsowych - pojęcia nie mam. Natomiast każdy z nas może sobie kupić PLB (Personal Location Buoy) - obecnie ma to wymiary naszych GPSów - i w razie zagrożenia wysłać sygnał alarmu. W dowolnym miejscu Świata. Od wielu , wielu lat działa taki system. Praktycznie każdy jachcik musi mieć sprzęt z tego sytemu, stosownie do akwenu na którym operuje ( Strefy 1 do 4). Większe statki muszą mieć odpowiednio szersze wyposażenie w ramach GMDSS. Nawet na Chorwację musi być na pokładzie ktoś, kto ma uprawnienia operatora SRC ( strefa 1).

http://www.icselectronics.net/images/GM ... oncept.jpg

http://www.kevisport.pl/cennik/cennik_p ... php?id=912


Jest - działa, wyważony technologicznie, skuteczny system. W jednym miejscu starcza RIB ze stacji brzegowej SAR, w innych potężne statki ratownicze wsparte przez światowy system powiadamiania i koordynacji.

Np. katastrofa "Estonii" kilkanascie lat temu, piękna, zorganizowana akcja ratownicza.
Proszę, można sobie przeczytać dane o tej akcji sprzed 15 lat : http://www.onnettomuustutkinta.fi/eston ... 7_1.html#5 . Rozdział 7.

Nie wiem jakie są wymagania dla samolotów.
Pozdrawiam Krzysztof
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c. 86S, 79S.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Garniak
 
Posty: 1767
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań


Powrót do W powietrzu

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 3 gości