Bezpieczeństwo w powietrzu-kilka porad.

O serii 96 i całej ofercie lotniczej Garmina. O wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów w samolocie (jako pilot lub pasażer), w szybowcu czy na paralotni.

Bezpieczeństwo w powietrzu-kilka porad.

Postprzez Antonio » Pn, 18 sty 2010 21:21

Witam.
Ostatnio przeglądałem ten dział (tak z ciekawości) i parę postów oraz kilka niechlubnych faktów z życia paralotniarzy (niestety, czasem zdarzają się osoby nieodpowiedzialne i o małej wiedzy – nie podejrzewam nikogo z grona Garminomaniaków, broń Boże :wink: ) skłoniło mnie do założenia tego wątku, tj. mam parę uwag i porad do tego, jak korzystać bezpiecznie z Polskiej przestrzeni powietrznej.
A mianowicie:
I. Jest czas (chyba sezon jeszcze się nie zaczął?), żeby zaznajomić się z podstawowymi zasadami użytkowania przestrzeni powietrznej w celu zapewnienia bezpieczeństwa nie tylko sobie, ale i innym użytkownikom tejże przestrzeni. W wątku :arrow: viewtopic.php?f=4&t=2995#p32688 kolega "Fickus" podał link do fajnej stronki Ośrodka Zarządzania Przestrzenią Powietrzną, dokładniej chodzi o mapkę „Elementów przestrzeni powietrznej/AUP”. Jest to mapka raczej poglądowa, proponowałbym najpierw przejrzeć w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP) Polska (AIP dostępny jest na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej http://www.pansa.pl/index.php w zakładce Służba Informacji Lotniczej :arrow: e-AIP Polska :arrow: http://ais.pansa.pl/aip) część drugą – "Przestrzeń/EN-ROUTE", rozdział ENR 2 i ENR 5. Są tu dokładnie opisane elementy przestrzeni powietrznej, ich granice poziome i pionowe, okres aktywności oraz wszelkie uwagi co do np. kolizyjności, przynależności lub dostępności (np. strefy TSA 30, 31, 32-strefy lotów paralotni Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego). W razie problemów z odczytaniem skrótów, ich wyjaśnienie można znaleźć w części pierwszej "GENERAL", rozdział GEN 2.2 (strona GEN 2-2-1).
Wykonywanie lotów:
II. Aby zapewnić bezpieczeństwo w czasie wykonywania lotów (również na paralotni) w przestrzeni powietrznej sobie i innym użytkownikom wiadomym jest, że nie powinno się latać tam gdzie przestrzeń jest zajęta przez innych użytkowników, a więc w aktywnych elementach przestrzeni powietrznej. Chodzi tu m.in. o: TSA-strefy czasowo wydzielone, TRA-strefy czasowo rezerwowane, TFR-korytarze dolotowe, MRT-wojskowe trasy lotów na małych wysokościach i trasy lotnictwa wojskowego (dokładny opis tras w http://ais.pansa.pl/vfr w części "ENR" , rozdział VFR ENR 2.4 + mapka na stronie VFR ENR 2.4-0 oraz rozdział VFR ENR 2.5 + mapka VFR ENR 2.5-0), strefy ćwiczeń EA, niebezpieczne EP D-czyli poligony, strefy ruchu lotniskowego ATZ i (wojskowe) MATZ. Aktywność poszczególnych elementów przestrzeni publikowana jest w AUP-Plan Użytkowania Przestrzeni Powietrznej :arrow: http://www.amc.pansa.pl/aup.php (w danym dniu) oraz :arrow: http://www.amc.pansa.pl/aup.php?aup_rodz=aup_jutro (na dzień następny). Opis i format AUP-a opisany jest w AIP Polska w części "ENR", Rozdział 2.4.1. Trzeba zwrócić uwagę, że AUP obejmuje czas 24-godzinny, począwszy od godz. 06:00 do 06:00 dnia następnego. Czas jest podawany w UTC.
Kolejna ważna sprawa dotycząca AUP-a, to że jest to tylko plan i nie odzwierciedla faktycznego wykorzystania poszczególnych elementów przestrzeni powietrznej, tj. poszczególne elementy zostały zamówione, ale niekoniecznie aktywowane, tzn. użytkownik, który zamówił jakąś strefę z różnych przyczyn mógł zrezygnować z jej wykorzystania. Informację o aktywności poszczególnych stref w danym momencie można uzyskać w AMC zespół ASM-3 http://www.amc.pansa.pl/?lang=_pl&top_m ... mc_kontakt.

Pozdrawiam i życzę jak najmocniejszych wrażeń nie powodujących zagrożeń w ruchu lotniczym
Pozdrawiam

Nuvi 255 WT + CN Europe NT "nüMaps Lifetime", UMP-pcPL TOPO, Topo_PL_100

Wspierajmy sport wśród dzieciaków
Avatar użytkownika
Antonio
Bywalec
 
Posty: 791
Dołączył(a): N, 01 lis 2009 22:43
Lokalizacja: Pabianice (łódzkie)

Powrót do W powietrzu

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość