Alternatywa dla GPSies.com

O oprogramowaniu do obsługi naszych Garminów. BaseCamp, MapSource, MapSetToolKit, sendMap, WebUpdater, POI Loader, OziExplorer, GarPatch i wiele wiele innych. Także o serwisach typu GPS Visualizer czy GPSies. Ogólnie o szeroko rozumianej personalizacji odbiorników oraz ich wsparciu przy pomocy dodatkowego oprogramowania.

Moderatorzy: Zachu, wojtek, Spider, PouchX

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez lukaszjg » Pn, 07 kwi 2014 13:39

Witam,
Chciałbym stworzyć podobną - jesli chodzi o funkcjonalność stronę do: czasnarower.pl
- jednak z tą różnicą - że chce, żeby tam były tylko zweryfikowane i rzetelne trasy ..., czy ktoś już próbował podjąć się takiego tematu. nie chodzi mi o stronę graficzną - lecz w tej chwili o funkcjonalną.
pozdrawiam
lukaszjg
Nowy
 
Posty: 1
Dołączył(a): Pn, 07 kwi 2014 13:33

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez Zenon_K56 » Wt, 13 sty 2015 11:32

Witam,

Jeżeli chodzi o stronę na której są tylko zweryfikowane i rzetelne trasy rowerowe to chciałem poinformować że istnieje strona http://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx , której funkcjonalność w pełni zaspakaja potrzeby belgijskich i holenderskich rowerzystów. Dlatego min. w 2009 Firma Google Inc. nominowała tą stronę jako stronę roku w kategorii „Podróże i wypoczynek".

W tej aplikacji używane są trzy kolory dla oznaczania rodzaju nawierzchni dróg:
pomarańczowy - droga gruntowa lub półtwarda
biały - droga twarda (za wyjątkiem drogi wykonanej z bruku)
niebieski - droga brukowana

W aplikacji widać numery, które opisują miejsce przecinania się zweryfikowanych i rzetelnych dróg wchodzących w skład sieci tras rowerowych. Aplikacja ta umożliwia nie tylko opisanie dowolnej trasy rowerowej (wystarczy podać numery węzłów przez które przebiega), ale również planowanie dowolnej trasy. Aplikacja podaje informacje o ilości kilometrów do danego węzła i w ilości kilometrów w całej planowanej trasie, a operacja download generuje zweryfikowane i rzetelne dane *.gpx które umożliwiają jazdę po zaplanowanej trasie.

Więcej informacji na temat planowania i wyznaczania (zweryfikowanej i rzetelnej) trasy rowerowej w sieci tras rowerowych opisałem w opracowaniu :
http://rowery.eko.org.pl/imgturysta/fil ... Zenek2.pdf .Być może nigdy nie doczekamy się systemu oznakowania tras rowerowych (takiego jak opisałem w publikacji), ale tak naprawdę to w dobie GPS-ów można się bez niego obejść. Jednakże bardzo jest potrzebna aplikacja online dla rowerzystów zawierająca zweryfikowane i rzetelne dane.

"Koncert życzeń" dotyczący funkcjonalności takiej polskiej rowerowej aplikacji z rzetelnymi danymi GPX można by rozszerzyć, dodając kolor zielony dla dróg dedykowanych tylko dla rowerów oraz umieszczając na drodze tzw. sierżanty, czyli np. < gdy w danym miejscu na zaczyna się lekko stromy wjazd pod górke (np. od 15 do 30 stopni) , << gdy wjazd jest bardziej stromy (od 30 do 45 stopni), <<< gdy wjazd bardzo stromy (powyżej 45 stopni oraz > gdy zjazd jest lekko stromy, >> gdy zjazd jest bardziej stromy, >>> gdy zjazd jest bardzo stromy.

Nie chodzi jednak o koncert życzeń lecz o kogoś kto chciałby zrobić coś dla rowerzystów nie oczekując nic w zamian i ma odpowiedni potencjał programistyczny i wiedzę z zakresu tematów zawiązanych danymi .gpx oraz czas aby napisać taką aplikacje z paroma czy kilkunastoma węzłami, a potem skupi wokół siebie rowerzystów, którzy będą weryfikować zwłaszcza te odcinki które nie przebiegają wzdłuż istniejących dróg publicznych.

Mam nadzieje, że ciągle nosisz się z zamiarem by napisać taką aplikację. Niestety nie jestem programistą, nie mam też wiedzy o danych *.gpx, ale mam czas i chętnie pomogę od strony tzw. użytkownika końcowego.
ゼノン クラシェウスキ
GPSMAP64s
Avatar użytkownika
Zenon_K56
Początkujący
 
Posty: 21
Dołączył(a): Wt, 13 sty 2015 9:44
Lokalizacja: Wrocław

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez Marko » Wt, 13 sty 2015 12:38

Inicjatywa godna poparcia!
Niestety, bardzo, bardzo trudna w realizacji. Będzie cudem, jeśli uda się cokolwiek w tej materii.

Niech jednak inspiracją będzie czeski projekt:
http://www.cyklotrasy.info/

Są tutaj trasy Czech i Słowacji. Autor proponuje również współpracę z Polską.
Edit: jest z 20.12.2014 Beskid Śląski http://www.cyklotrasy.info/index.php?st ... oblast=103
Oregon 700, eTrex 30x, Tempe
Avatar użytkownika
Marko
Garniak
 
Posty: 6216
Dołączył(a): Pt, 12 wrz 2008 10:18
Lokalizacja: Skoczów

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez Zenon_K56 » Wt, 13 sty 2015 13:51

Dziękuje za wiadomość.

Mam jednak nadzieje że być może jednak ktoś spróbuje stworzyć bardzo prostą aplikację online dla rowerzystów która na początek będzie zawierała jedynie kilka/kilkanaście białych dróg i kilka/kilkanaście węzłów, a gdy aplikacja zacznie mieć tzw. wzięcie i będzie miała np. kilka tysięcy węzłów i białych dróg (dane *.gpx każdej drogi i węzła zweryfikowane przez przejazd co najmniej dwóch rowerzystów) to dopiero wtedy zacznie myśleć o trzech kolorach (pomarańczowy, niebieski i biały).

Tak to już jest że niestety najpierw trzeba coś zrobić i pokazać że to coś działa i że ma zainteresowanie wśród końcowych użytkowników, a dopiero potem można myśleć o jakieś formie wynagrodzenia wynikającej z utrzymania i rozwijania takiej autorskiej aplikacji (darmowej dla rowerzystów).

I właśnie tak jest w przypadku belgijskiej aplikacji opartej na węzłach (http://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx) obejmującej Belgię cześć Niemiec i cześć Holandii oraz holenderskiej aplikacji: http://www.planjeroute.nl/

Chodzi o to by ktoś kto ma chęć i potencjał nie wymyślał koła i nie dodawał do niego dziesiątek funkcjonalności, ale zrobił polskie koło na wzór kół używanych przez miliony zadowolonych użytkowników końcowych w Belgii, Holandii i Niemczech.

P.S. W belgijskim kole, przez wiele lat były tylko białe drogi, o ile pamiętam dopiero 3 lata temu pojawiły się pomarańczowe drogi, a dwa lata temu niebieskie drogi. Cycklotrasy to zupełnie inne koło i zupełnie inna liga.

pozdrowienia,
ゼノン クラシェウスキ
GPSMAP64s
Avatar użytkownika
Zenon_K56
Początkujący
 
Posty: 21
Dołączył(a): Wt, 13 sty 2015 9:44
Lokalizacja: Wrocław

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez Marko » Wt, 13 sty 2015 14:03

@Zenonie
Zapewne nie uwierzysz, ale poruszony przez Ciebie temat towarzyszy nam "od zarania".
Mapa dla cyklistów - "na szybko"
Niestety, bez efektów.
Jest to zbyt trudne do ogarnięcia i weryfikacji...

Znów w Czechach najbardziej kompletną bazę stanowi cykloatlas.cz. Niestety i tutaj znajdują się "babole", polegające np. na tym, że ślad przesłany do Wydawcy był niedokładny (brak drogi w rzeczywistości) lub ślad przesłał rowerzysta enduro, który nie wziął pod uwagi możliwości rowerzysty na trekingu.

Niemniej, zgadzam się, że temat trzeba drążyć, a być może będą jakieś efekty.
Być może ta baza istnieje, tylko gdzieś "w szufladzie"?
Oregon 700, eTrex 30x, Tempe
Avatar użytkownika
Marko
Garniak
 
Posty: 6216
Dołączył(a): Pt, 12 wrz 2008 10:18
Lokalizacja: Skoczów

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez Zenon_K56 » Wt, 13 sty 2015 16:50

Kropla drąży tunel, a dobry początek to połowa roboty.

Uważam, że jedynie sami rowerzyści mogą ogarnąć i zweryfikować każda „białą” drogę, zwłaszcza tą która nie jest drogą publiczną lub nie istnieje w dostępnych bazach danych lub istnieje ale jest nieprawidłowo zapisana. Więcej o wkładzie rowerzystów napisałem pod https://www.flickr.com/photos/zenon_k56 ... 26149/show

Jednakże jedynie ktoś kto ma wyżej wspomniany potencjał programistyczny, woluntarystyczny i „garniakowy” może wykopać taką „węzłowo” zorientowaną piłkę na boisko, a życie pokaże czy sami rowerzyści skompletują rowerową drużynę, która będzie grać dla niego, a tym samym dla całej społeczności rowerowej.

Moje doświadczenie mi podpowiada, że wszelki projekt należy zaczynać od spraw związanych z kasą, a wszelkie żądanie o dostarczenie usługi, towaru, itd. , czyli od informacji kto za to zapłaci.

Innymi słowy od samego początku należy jasno postawić sprawę, że za tą darmową aplikację płaci jej programistyczny autor (autorzy).

Dlatego w informacyjnym menu tej aplikacji powinna być informacja, że jedynie autor (autorzy) aplikacji wnosząc swój wkład intelektualny i czasowy mają i zastrzegają sobie prawo do korzystania z profitów wynikających z możliwego sukcesu tej darmowej aplikacji online oraz danych w niej zawartych (bo przecież nikt nie może mu (im) zagwarantować że ta aplikacja da mu (im) jakiekolwiek korzyści).

Jednocześnie w menu aplikacji powinna być informacja zapewniająca społeczność rowerową (a zwłaszcza rowerzystów „weryfikatorów”), że ta aplikacja zawsze będzie darmową aplikacją online dla całej społeczności rowerowej, tzn. że autor może:
• na niej zarabiać np. otrzymując pieniądze za jej utrzymywanie lub dodawanie nowych opcji (np. od jakieś organizacji rządowej, fundacji, osób, itd)
• sprzedać ją lub przekazać ją wraz ze wszystkimi danymi komuś innemu, ale jedynie wtedy gdy ten ktoś zobowiąże się, że wszystkie dane i opcje dostępne w momencie sprzedaży będą dalej darmowe, a płatne mogą być jedynie nowe opcje i nowe dane które sam wprowadzi po zakupie tej aplikacji.

Ponadto w informacyjnym menu aplikacji powinien być wpis, że autor (autorzy) tej aplikacji:
• w każdej chwili mogą ogłosić rezygnację z dalszego jej utrzymywania i rozwijania, ale że będą ją utrzymywać przez 6 miesięcy od momentu ogłoszenia swojej rezygnacji
• darmowo przekaże(żą) kod aplikacji i wszystkie niezbędne dane osobie, która zobowiąże się do darmowego utrzymywania i rozwijania tej aplikacji oraz że nowy administratora tej aplikacji nie zmieni nic w istniejącym menu informacyjnym tej aplikacji oprócz wstawienia swojego nazwiska.

P.S. Temat dobrego początku można ugryźć jedynie stawiając pierwszy mały krok, potem drugi, itd. Wszelki „a big bang aproach” kończy się „a big failure”.

Pozdrowienia,
ゼノン クラシェウスキ
GPSMAP64s
Avatar użytkownika
Zenon_K56
Początkujący
 
Posty: 21
Dołączył(a): Wt, 13 sty 2015 9:44
Lokalizacja: Wrocław

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez Zenon_K56 » Śr, 14 sty 2015 9:10

Przespałem się z problem i doszedłem do wniosku, że menu informacyjne w aplikacji mogłoby być znacznie prostsze gdyby autor aplikacji byłby w stanie zrobić aplikacje która korzysta z danych zawartych w Open Street Map (kolory pokazujące ścieżki rowerowe lub drogi gruntowe już w niej są).

W OSM aktualizacja i weryfikacja zawartych w niej danych już jest wykonywana przez rowerzystów "weryfikatorów" i OSM ma nawet mechanizmy służące do oszacowania wiarygodności danej drogi poprzez sprawdzenie stosownej statystyki. Zatem nie potrzebna jest skomplikowane menu informacyjne (będące marchewka dla rowerzystów weryfikatorów).

Zatem pozostaje pytanie czy istnieje w Polsce programista który byłby w stanie i chciałby napisać taką nakładkę ?

Taka aplikacja oparta na OSM powinna być budowana etapami:
Pierwszym krok to wyświetlenie np. dwóch obwodowych (okrężnych) tras rowerowych i węzłów w miejscach w których drogi wchodzące w skład tych dwóch tras się przecinają (czyli zero lub dwa węzły, gdy trasy mają kształt wielokąta wypukłego).

Gdy tras i węzłów będzie już kilkanaście to nakładka powinna umożliwiać:
- wyświetlanie numeru pierwszego węzła w który kliknął użytkownik
- wyświetlanie numeru drugiego węzła w który kliknął użytkownik
- wyświetlenie najkrótszej drogi pomiędzy 1 a 2 węzłem ponieważ pomiędzy dwoma sąsiednimi węzłami mogą być dwie drogi (wchodzące w skład istniejących i wyświetlanych tras rowerowych), ale algorytm powinien wyliczać i wyświetlać najkrótszą drogę)
- wyświetlanie numeru trzeciego węzła w który kliknął użytkownik, najkrótszej drogi pomiędzy węzłem 2 i 3 oraz odlewgłości pomiędzy węzłem 1 a 3
- itd.
- cofanie poszczególnych akcji użytkownika
- wyeksportowanie trasy zaplanowanej przez użytkownika w postaci pliku gpx.
Zresztą wystarczy kliknąć parę razy w węzły pokazane w http://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx aby zrozumieć jak taka aplikacja powinna działać i co powinna umożliwiać.

A teraz siadam sobie w cichutko w kąciku a po głowie chodzą mi słowa piosenki zespołu R.E.M "... that was just a dream just a dream" , ale z nadzieją że może kiedyś ten mój sen który jest rzeczywistością w Belgii, Holandii, Niemczech, stanie się rzeczywistością i w Polsce.
ゼノン クラシェウスキ
GPSMAP64s
Avatar użytkownika
Zenon_K56
Początkujący
 
Posty: 21
Dołączył(a): Wt, 13 sty 2015 9:44
Lokalizacja: Wrocław

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez meridian » Śr, 14 sty 2015 11:22

Zenon_K56 napisał(a):Gdy tras i węzłów będzie już kilkanaście to nakładka powinna umożliwiać:
- wyświetlanie numeru pierwszego węzła w który kliknął użytkownik
- wyświetlanie numeru drugiego węzła w który kliknął użytkownik
- wyświetlenie najkrótszej drogi pomiędzy 1 a 2 węzłem ponieważ pomiędzy dwoma sąsiednimi węzłami mogą być dwie drogi (wchodzące w skład istniejących i wyświetlanych tras rowerowych), ale algorytm powinien wyliczać i wyświetlać najkrótszą drogę) ,

Ja nie widzę problemów związanych z oprogramowaniem „wszystko” już istnieje, nawet powiedział bym, że dane o drogach rowerowych można mieć nie tylko online,
ale również w odbiorniku. Brakuje entuzjazmu, chęci i samozaparcia. Mapa rowerowa PL może powstać przy istniejącym projekcie UMP zapewne wystarczy wykazanie chęci,
przeszkolenie w zakresie tworzenia mapy i może powstać mapa specjalizowana dla rowerzystów. Brak jest danych o drogach rowerowych, upraszczając sprawę widzę,
to w ten sposób, osoba z „branży” zbiera dane od weryfikatorów opracowuje je i wysyła do fachowca UMP, który dane nanosi na „czystą mapę” UMP „Rowry PL”
nadając autorąing zweryfikowanym trasom. Korzyść będzie obustronna do mapy UMP (turystycznej) mogą napłyną nowe dane, których dotychczas nie było na mapie,
a mapa "Rowery PL" może być osobną mapą przeznaczoną dla rowerzystów.
Oregon 650 T
meridian
Garniak
 
Posty: 2173
Dołączył(a): Śr, 10 paź 2012 17:25

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez Marko » Śr, 14 sty 2015 11:45

Zenon_K56 napisał(a):A teraz siadam sobie w cichutko w kąciku a po głowie chodzą mi słowa piosenki zespołu R.E.M "... that was just a dream just a dream" , ale z nadzieją że może kiedyś ten mój sen który jest rzeczywistością w Belgii, Holandii, Niemczech, stanie się rzeczywistością i w Polsce.

Warto odwiedzić kilka targów rowerowych w Czechach (najbliższe już w ten weekend 16-18.I.2015r. we Frydku-Mistku) i podpytać jak to się robi (skąd mają ludzi "w teren"). Mając dane, ich obróbka nie stanowi kłopotu. Skąd jednak wziąć taką "armię" wolontariuszy? Poza tym, środowisko jest dosyć specyficzne...
http://www.cyklocestovani.cz/
Obrazek
Zenon_K56 napisał(a):Jeżeli chodzi o stronę na której są tylko zweryfikowane i rzetelne trasy rowerowe to chciałem poinformować że istnieje strona http://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx , której funkcjonalność w pełni zaspakaja potrzeby belgijskich i holenderskich rowerzystów. Dlatego min. w 2009 Firma Google Inc. nominowała tą stronę jako stronę roku w kategorii „Podróże i wypoczynek".

W tej aplikacji używane są trzy kolory dla oznaczania rodzaju nawierzchni dróg:
pomarańczowy - droga gruntowa lub półtwarda
biały - droga twarda (za wyjątkiem drogi wykonanej z bruku)
niebieski - droga brukowana

Dominują drogi "białe". Czy nawet w takim projekcie trudno o weryfikację dróg gruntowych i brukowanych, czy też coś mi umknęło (lub w Holandii takich dróg niewiele)?
Oregon 700, eTrex 30x, Tempe
Avatar użytkownika
Marko
Garniak
 
Posty: 6216
Dołączył(a): Pt, 12 wrz 2008 10:18
Lokalizacja: Skoczów

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez meridian » Śr, 14 sty 2015 11:48

Drogi "białe" chyba są, to drogi niezweryfikowane pod kątem rowerzystów.
Oregon 650 T
meridian
Garniak
 
Posty: 2173
Dołączył(a): Śr, 10 paź 2012 17:25

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez Marko » Śr, 14 sty 2015 11:52

Meridian
Właśnie, białe są, pomarańczowych (gruntowe) niewiele, niebieskich (bruk) w ogóle nie widzę.
Zenon_K56
Jeśli masz Poznań po drodze, to już 24 stycznia br odbywa się Gala Magazynu Turystyki Rowerowej "Rowertour". Jest to środowisko rowerowe, więc warto i tutaj przedstawić swój projekt. Forum jest mniej popularne od Garniaka, ale od czasu do czasu ożywa.
http://rowertour.pl/?page=konkurs&k=2
Oregon 700, eTrex 30x, Tempe
Avatar użytkownika
Marko
Garniak
 
Posty: 6216
Dołączył(a): Pt, 12 wrz 2008 10:18
Lokalizacja: Skoczów

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez meridian » Śr, 14 sty 2015 11:58

Może się mylę, założyłem, że wszystkie drogi są "białe" do czasu weryfikacji.
Przy nanoszeniu dróg rowerowych na mapę istniejące niezweryfikowane drogi jakoś trzeba oznaczyć
dopiero w procesie weryfikacji zastosować oznaczenie zgodne z kategorią drogi rowerowej.
Oregon 650 T
meridian
Garniak
 
Posty: 2173
Dołączył(a): Śr, 10 paź 2012 17:25

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez Marko » Śr, 14 sty 2015 12:05

Meridian,
Zwracam tylko uwagę, że weryfikacja zaczęła się co najmniej 6 lat temu (w 2009) i efekty - w zakresie dróg nieutwardzonych - mizerne.
Oregon 700, eTrex 30x, Tempe
Avatar użytkownika
Marko
Garniak
 
Posty: 6216
Dołączył(a): Pt, 12 wrz 2008 10:18
Lokalizacja: Skoczów

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez meridian » Śr, 14 sty 2015 12:13

@ Marko
Zenon_K56 napisał(a):P.S. W belgijskim kole, przez wiele lat były tylko białe drogi, o ile pamiętam dopiero 3 lata temu pojawiły się pomarańczowe drogi, a dwa lata temu niebieskie drogi.

Mapę rowerową nie trzeba rysować od "0" można zastosować istniejącą mapę bez kategoryzacji dróg,
istniejące drogi trzeba w jakiś sposób oznaczyć a w procesie weryfikacji zastosować odpowiednie oznaczenie zgodnie z kategorią drogi rowerowej.
Na drogi takie jak autostrady, esy, dużą część krajówek i dróg wojewódzkich, turystyczne szlaki piesze można
na starcie założyć restrykcje, inne dane, których nie było na mapie (otrzymane od użytkowników) dorysować.
Oregon 650 T
meridian
Garniak
 
Posty: 2173
Dołączył(a): Śr, 10 paź 2012 17:25

Re: Alternatywa dla GPSies.com

Postprzez Zenon_K56 » Wt, 20 sty 2015 21:26

Zacznę od tylu :

1) „Mapę rowerową nie trzeba rysować od "0" można zastosować istniejącą mapę bez kategoryzacji dróg,
istniejące drogi trzeba w jakiś sposób oznaczyć a w procesie weryfikacji zastosować odpowiednie oznaczenie zgodnie z kategorią drogi rowerowej.
Na drogi takie jak autostrady, esy, dużą część krajówek i dróg wojewódzkich, turystyczne szlaki piesze można
na starcie założyć restrykcje, inne dane, których nie było na mapie (otrzymane od użytkowników) dorysować”.


Nie o to chodzi aby aplikacja, zawierająca wiarygodne i sprawdzone trasy rowerowe dostarczała informację czy dany odcinek drogi jest ścieżką rowerową, szlakiem zabronionym dla ruchu rowerowego czy ma ograniczenia, udogodnienia, czy też określała kategorię drogi rowerowej. Wszystkie te informacje są dobre jako dane pomocnicze ale rowerzysta nie potrzebuje tych danych pomocniczych lecz bezpiecznej i sprawdzonej trasy rowerowej. Dlatego aplikacja online (http://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx) pokazującą STR (siec tras rowerowych) i węzły STR, a obejmująca 3 kraje i 31225 kilometrów dróg (składających się z odcinków białych, pomarańczowych i niebieskich (przepraszam fioletowych, bo kolorem niebieskim oznaczone są rzeki i akweny wodne) nie podaje takich informacji. Jednakże ta aplikacja daje rowerzyście 100% pewność, ze dowolna droga pomiędzy dwoma kolejnymi węzłami jest drogą optymalną za punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy na rowerze oraz że jest to droga zweryfikowana ( dane gpx tej drogi są bezbłędne). Nawet jeżeli pomiędzy dwoma węzłami STR istnieje bardzo wiele dróg po których można się poruszać rowerem to w/w aplikacji online pokazana jest tylko JEDNA droga składająca się z odcinków białych, pomarańczowych i fioletowych (na ogół tylko białych). Innymi słowy idea STR przypomina sytuację gdy sprzedawca nie mówi Ci jakie są parametry poszczególnych „bezpiecznych” telewizorów, lecz wskazuje Ci tylko jeden telewizor który zajął pierwsze miejsce w teście bezpiecznych telewizorów wykonanym przez wiarygodnego eksperta i potwierdzonym przez użytkowników tego telewizora. Dlatego ta jedna JEDNA droga (widoczna w aplikacji w postaci odcinków pomiędzy dwoma węzłami) nie ma nic wspólnego z routingiem po możliwych drogach, bo nie jest to droga ani najkrótsza, ani najszybsza, ani najbardziej ekonomiczna, lecz na pewno najbardziej optymalna z punktu jazdy rowerem czyli bezpieczna i zweryfikowana (czasami przebiegająca po szlakach których nie pokazuje żadna mapa za wyjątkiem tej aplikacji dedykowanej rowerzystom). Rowerzysta eksportując zaplanowaną trasę (*.gpx) eksportuje nie trasę, lecz jej ślad i porusza się patrząc na ślad zaplanowanej trasy wyeksportowany do swojego GPS-a. Rowerzysta mając ślad trasy widzi, na małym ekranie swojego GPS, wszystkie istotne szczegóły, które nie są zasłanianie przez informacje dotyczące routingu (bo go nie ma). Rowerzysta mając tylko ślad trasy wie gdzie i kiedy ma skręcić, oczywiście mając ślad może wygenerować sobie routowaną trasę ale prędzej czy później dojdzie do wniosku sformułowanego na początku tego zdania )


2) „Właśnie, białe są, pomarańczowych (gruntowe) niewiele, niebieskich (bruk) w ogóle nie widzę”

Proszę kliknąć http://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx i w pustym polu znajdującym w prawym górnym rogu (obok napisu „Zoek Locatie”) wpisać Brussel lub Bruxelles. Pojawi się Siec Tras Rowerowych znajdujących się w Brukseli. Następnie kliknąć w „+” lub „-„ znajdujący się po lewej stronie ekranu. Łatwo zauważyć że wszystkie węzły i drogi wchodzące w skład STR znajdują się poza Brukselą. Innymi słowy, pomimo setek kilometrów ścieżek rowerowych, pasów rowerowych, lokalnych dróg o małym natężeniu ruchu w mieście Bruksela nie ma ani jednego węzła oraz ani jednej drogi wchodzącej w skład STR. Dlaczego ? Odpowiedź: W oparciu o istniejące w Brukseli „bezpieczne drogi dla rowerów” (ścieżki rowerowe, pasy rowerowe, lokalne drogi publiczne o małym natężeniu ruchu i drogi gruntowe nie można wytyczyć nawet jednej drogi która zawierałaby drogę bezpieczną dla rowerzysty, a prowadzącą do węzła który ma połączenie z STR. Jak widać wokół Brukseli jest wiele węzłów (skrzyżowań dróg należących do STR) oraz dróg należących do STR (odcinki białe, pomarańczowe lub fioletowe).
Cała idea zweryfikowanych tras rowerowych nie polega na tym żeby dać rowerzyście aplikacje wyświetlającą wszystkie bezpieczne drogi dla ruchu rowerowego bo większość z tych dróg bezpiecznych dla rowerów prowadzi do nikąd, czyli do dróg niebezpiecznych dla ruchu rowerowego lub do miejsc z których jedynie można zawrócić. Innymi słowy aplikacja online pokazująca drogi STR zawiera jedynie te drogi które umożliwiają ciągłość jazdy i to po drogach które zapewniają bezpieczną jazdę na każdym odcinku zaplanowanej trasy. Mówiąc bardziej zrozumiale, STR pokazuje wszystkie trasy rowerowe po których można się wybrać z dzieckiem na wycieczkę rowerową, ale nie każda droga po której można bezpiecznie jechać rowerem jest wyświetlana w aplikacji STR. Nawiasem mówiąc, nawet gdyby udało się wyznaczyć jakąś ciągłą i bezpieczną drogę dla rowerzystów przebiegającą przez Brukselę i łączącą dwa węzły znajdujące się poza Brukselą) to jadąc po tej drodze, rodzic dbający o zdrowie swojego dziecka powinien mu założyć maskę ochronna na usta.
Pragnę podkreślić, że nie należy stawiać znaku równości pomiędzy dużym miastem, a brakiem dróg należących do STR. Proszę w polu „Zoek Locatie” wpisać „Antwerpen” lub „Eindhoven”. Pomimo że w Antwerpii jak i w Eindhoven jest setki kilometrów bezpiecznych odcinków dróg dla rowerzystów to w aplikacji STR widać jedynie jedynie kilka lub kilkanaście z nich, ale są to drogi które zapewnia ciągłą i bezpieczną jazdę do węzłów STR (dlatego tylko te drogi należą do STR).


3) „Drogi "białe" chyba są, to drogi niezweryfikowane pod kątem rowerzystów.”

Wszystkie odcinki dróg wchodzących w skład STR a składające się z białych, pomarańczowych i fioletowych odcinków są drogami zweryfikowanymi i zapewniają ciągłą i bezpieczną jazdę w STR. Jednakże istnieje tysiące kilometrów dróg bezpiecznych dla rowerów, które nie wchodzą w skład STR ponieważ są one drogami izolowanymi tzn. że nie zapewniają one bezpiecznego dotarcia do istniejącego węzła STR (prowadzą do nikąd czyli można po takiej drodze pojechać jedynie tam i z powrotem ale nie można dojechać do jakiegokolwiek węzła STR, dlatego aplikacja STR nie pokazuje takich dróg)


4) Jeśli masz Poznań po drodze, to już 24 stycznia br odbywa się Gala Magazynu Turystyki Rowerowej "Rowertour".

W 1994 roku, mój kolega zajmujący się sprzedażą systemów parkingowych we Francji zadzwonił do mnie z prośbą czy mógłbym zidentyfikować we Wrocławiu osobę (decydenta) do który znalazłby czas aby wysłuchać darmowej prezentacji dotyczącej francuskich systemów parkingowych. Zadzwoniłem więc do wydziału komunikacji we Wrocławiu i o ile pamiętam to udało mi się rozmawiać z zastępcą kierownika. Po moim krótkim wprowadzeniu otrzymałem rzeczowe pytanie: Panie proszę mi powiedzieć na czym polega taki system parkingowy. Odpowiedziałem najprostszy system to parkometr do którego kierowca wrzuca monety, a potem drukuje bilet który upoważnia go do kreślonego czasu przybywania na tym parkingu. Odpowiedź była krótka: Panie jakby takie parkometry pojawiły się we Wrocławiu to przy każdym parkometrze musiałbym postawić kogoś aby go pilnował przed wandalem lub złodziejem. To po co mi jakiś parkometr skoro ta osoba sama może skasować kierowcę za postój na parkingu. Niestety 1994 rok to było zbyt wcześnie na parkingi we Wrocławiu, dlatego mój kolega nie przyjechał do Wrocławia ze swoją darmową prezentacją dotyczącą systemów parkingowych. Chyba w 2003 roku pojawiły się pierwsze pakometry we Wrocławiu oraz osoby które je pilnowały. Potem zrezygnowano z tzw. pilnowaczy i ale nie zrezygnowano z parkometrów
Podsumowując. Wszystko wymaga czasu, być może nie nadszedł jeszcze czas. Z drugiej strony, w obecnych czasach bardzo łatwo znaleźć się na spotkaniu na którym wiele się mówi, a po którym nic się nie dzieje (bo poziomem ambicji jest coś powiedzieć, zauważyć, itd., ale przede wszystkim nie podejmować zobowiązania :-). Dlatego nie chodzi o spotkania, ale o znalezienie rowerzysty/programisty, który będzie miał czas chęć i potencjał aby napisać taką aplikację (myślałem że być może będzie nim twórca tego wątku). Być może rowerzyści w Polsce będą czekać 10 lat zanim znajdzie się rowerzysta programista który nie będzie odkrywać koła, lecz znajdzie czas i zrozumie założenia istniejącej aplikację online opartej o WĘZŁY (z której korzysta miliony ludzi a która swoim zasięgiem pokrywa Belgię, cześć Holandii i Niemiec) i napisze podobną aplikację (która na początku powinna zawierać tylko dwie obwodowe trasy rowerowe i dwa węzły jeżeli każda trasa ma kształt wielokąta wypukłego i jeżeli te dwa wielokąty przecinają się tylko w dwóch punktach).


5) „Ja nie widzę problemów związanych z oprogramowaniem „wszystko” już istnieje”

Sądzę że to co istnieje zapewne nadaje się do wyświetlenia istniejących bezpiecznych ścieżek rowerowych, pasów rowerowych lub lokalnych dróg o małym natężeniu ruchu, które prowadzą do nikąd. Zapewne, to co istnieje nie nadaje się do tworzenia, wyświetlania i planowania tras rowerowych w oparciu o interaktywne węzły połączone drogami wchodzącymi w skład STR. Jeżeli znajdzie się rowerzysta/programista który jest w stanie zaprogramować aplikacje online o której pisałem powyżej, ale w Polsce w żadnym mieście lub poza miastem nie ma możliwości, aby wyznaczyć dwie przecinające się obwodowe trasy rowerowe (które autor tych dwóch tras poleciłby na samotną wycieczkę rowerową dla swojej ukochanej żony wraz z ich ukochanym dzieckiem znajdującym się w wózku rowerowym przyczepionym do roweru żony) to na ekranie aplikacji online pokazującej STR w Polsce nie powinna być widoczna żadna droga składająca się z odcinków białych, pomarańczowych lub fioletowych i żaden węzeł, pomimo faktu, że w Polsce istnieje setki kilometrów przecinających i bezpiecznych dróg dla ruchu rowerowego. Być może w Polsce żaden programista/rowerzysta lub rowerzysta nie jest w stanie wytyczyć takich dwóch bezpiecznych, obwodowych i przecinających się tras rowerowych. A wtedy należy poczekać aż ktoś je znajdzie.
Jak to mówią Anglicy: „Are you with me?”
ゼノン クラシェウスキ
GPSMAP64s
Avatar użytkownika
Zenon_K56
Początkujący
 
Posty: 21
Dołączył(a): Wt, 13 sty 2015 9:44
Lokalizacja: Wrocław

Poprzednia strona

Powrót do Software

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 5 gości