[TEST Garniaka] Garmin DriveAssist 51

O seriach nüvi, dēzl, zūmo, a nawet StreetPilot czy Quest. O mapach CityNavigator, GPMapie i UMP-pcPL, a także o bazach radarów, komendach głosowych, TMC, 3D Traffic oraz wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów w samochodzie czy motocyklu.

Moderatorzy: frasun, wojtek, Artur, sdsyc, Alf/red/

[TEST Garniaka] Garmin DriveAssist 51

Postprzez Zachu » Cz, 23 mar 2017 13:37

Test modelu DriveAssist 51 LMT-D

DriveAssist ma szklany ekran wielkości 5 cali i rozdzielczości 480x272. Niestety widać różnicę w obrazie, szczególnie na widokach skrzyżowań (Junction View). Reszta funkcji widok drogi pozostaje nie zauważona przy mniejszej rozdzielczości. Pamiętać tylko należy przy wgrywaniu dodatkowych POI i doborem rozdzielczości ikon.

Garmin zaczął rozróżniać modele wyposażone w tradycyjne TMC inaczej niż dotychczas. Wcześniej było jasno napisane, teraz wyróżnikiem jest litera S (Smartphone Link) i D (Digital Traffic - DAB).
Nowością w tej generacji modeli przeznaczonych do użytkowania w samochodach jest moduł Wi-Fi.

Wrażenia wymieniamy się w temacie [News] Garmin DriveAssist


Zawartość pudełka:

- DriveAssist 51 LMT-D wersja oprogramowania 2.70
- przewód TA20 (010-11838-00)
- uchwyt samochodowy
- kabelek mini USB
- karta micro SD 4 GB


Porównując wielkość do Nuvi 3597 jest odrobinę większy i znacznie grubszy za sprawą kamery umieszczonej centralnie z możliwością regulacji na boki.

DSC_1009_rs.jpg


DSC_1010_rs.jpg


DSC_1011_rs.jpg



Jest to jednak całkiem zgrabne i poręczne urządzenie, wykonane z plastiku, przez co jest bardzo lekkie.


DriveAssist pracuje tylko w pozycji poziomej. Regulacji widoku kamery, dokonujemy przez umieszczenie urządzenia w uchwycie w miarę poziomo, możemy skierować na bok aby nas wzrok był skierowany bezpośrednio na ekran. Obiektyw ma tylko regulację poziomą. Dlatego nie możemy przechylać urządzenia na dół lub górę. Przy wyższych samochodach z pomocą przychodzi opcja w menu gdzie mamy możliwy wybór między samochodem osobowym a ciężarowym.

Wybór pozycji na szybie. Lewa strona, prawa i środek.

13130.jpg


Wysokość pojazdu. Osobowy, ciężarowy.

13316.jpg


Ostatnia opcja, to widok już bezpośrednio z kamery i regulujemy na boki. Najlepiej to robić na parkingu z wyraźnymi liniami. Ważne żeby było ustawione centralnie. Ma to dalsze skutki w czasie jazdy o czym w dalszej części testu.



Mapy.

Fabrycznie zainstalowane mapy:
- CN Europe NTU, 2017.30 ALL South
- CN Europe NTU, 2017.30 ALL North
- CN Europe NTU, 2017.30 Fousquare
- CN Europe NTU, 2017.30 Parkopedia

35291.jpg


W odróżnieniu do starszych i droższych modeli nie mamy dostępnej w menu, mapy DEM czy 3D.
Mapa bazowa zawiera dane DEM bo przy oddaleniu widzimy charakterystyczne cieniowanie. Jednak przy zbliżeniu wszystko zostaje przykryte właściwą mapą i mamy już przeważającą szarość i zieleń.

63108.jpg


66983.jpg



Struktura danych.

DriveAssist posiada 16GB pamięci wewnętrznej, co powinno zapewnić długotrwałą aktualizację map bez posiłkowania się dodatkową karty pamięci. Odbiornik jest wyposażony w dwa gniazda kart pamięci. Jedno na mapy, punkty POI, drugie do nagrywania filmów. Jest przy nim charakterystyczna ikonka z kamerą, która od razu zdradza przeznaczenie gniazda.

Struktura plików dobrze znana z poprzednich serii wprowadzonych począwszy od 2010 roku.
Aby zobaczyć wszystkie katalogi należy zmienić opcje wyświetlania folderów (Explorator Windows).

Widok zawartości katalogu głównego.

katalog garmin_poprawiony.jpg


Widok zawartości katalogu .System

katalog garmin system_poprawiony.jpg


Widok zawartości katalogów na karcie przeznaczonej na filmy. Filmy są zapisywane w formacie MP4, a zdjęcia w formacie JPG.
Przeznaczenie poszczególnych katalogów jest wyjaśnione w instrukcji obsługi.
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 86650.html

katalog garmin karta_poprawiony.jpg


Specyfikacja kamery i ile czasu filmu można nagrać w danej jakości na poszczególnych wielkościach kart.
https://support.garmin.com/faqSearch/en ... oMBDGh7Gf5
Nuvi & DriveAssist & Colorado & fenix
Obrazek
Zachu
Radny
 
Posty: 7745
Dołączył(a): N, 01 lip 2007 7:10
Lokalizacja: Warszawa

[TEST Garniaka] Garmin DriveAssist 51

Postprzez Zachu » Cz, 23 mar 2017 14:47

Widok menu

Główne menu wyszukiwania.
Na górnym pasku widzimy poszczególne ikony wszystkich funkcji. Najczęstszy widok jak na razie to wyczerpanej baterii.

45826.jpg


Widok menu jest identyczny jak poprzednie generacje odbiorników Drive i utrzymany w konwencji „kafelków”.

Ustawienia

Wszystkie opcje ustawień.
Komuś nie znającemu Garmina może wydać się ich dużo. Większość nie wymaga żadnej ingerencji. Są pewne niuanse w ustawieniach ale bardziej dla spersonalizowania urządzenia a nie mające wpływy na prowadzenie.

65119.jpg


68096.jpg


68460.jpg


-> Aktualizacje
We wcześniejszych modelach po wybraniu tej opcji była przedstawiona na obrazkach wraz z opisem procedura aktualizacji urządzenia. Teraz, oczywiście po włączeniu modułu Wi-Fi, urządzenia samo sprawdza czy są dostępne jakieś aktualizacje.

71844.jpg


72080.jpg


73004.jpg


Tu cały czar pryska. DriveAssist ma tak małą baterię że nie pozwala na zaktualizowanie mapy. Aktualizacja oprogramowania wymaga dobrze naładowanej baterii.

74256.jpg


-> Mapy i pojazd
Tu możemy dostosować widok naszego pojazdy oraz widok, szczegółowość, motywy, narzędzia (opcje dostępne z widoku mapy przy nawigowaniu), warstwy (dodatkowe warstwy do wyświetlenia w tym POI), automatyczne przybliżanie i zainstalowane mapy.

-> Nawigacja
Mamy do wyboru: Tryb obliczania, Unikanie, Własne unikanie, Opłaty (unikanie dróg płatnych wg krajów), Strefy środowiskowe (zielone strefy znane np z Niemiec), Tryb ograniczony (wyłączenie opcji w czasie jazdy) i Symulacja GPS.

-> Sieci bezprzewodowe
Zarządzanie Bluetooth i Wi-Fi

-> Asystent kierowcy
Tu mamy dostęp do opcji znanych użytkownikom AutoMapy ;)
Pierwsza funkcja to: Alerty dźwiękowe dla kierowcy. Tu możemy wybrać o czym będziemy informowani. Pozycje są następujące: Zwiększenie ograniczenia?, Przekroczenie prędkości, Przejścia dla zwierząt, Przejazd kolejowy, Szkoły, Zakręty, Spowolniony ruch.

Wszystkie te opcje obmawiają się pomarańczową belką informacyjną.

281847.jpg


325762.jpg


Przejścia dla zwierząt. Każdy znak jest tak wizualizowany.

433531.jpg


Ostrzeżenie o przekroczeniu prędkości.
Jasne i czytelne ostrzeżenie. Wybieramy tradycyjnie czy mamy być informowani o za szybkiej jeździe.
Jednak mamy możliwość ustawienia prędkości w mieście i poza miastem.

2455.jpg


Wybór mamy od całkowitego wyłączenia do zwiększenia prędkości o 5km/h do 20 km/h ponad limit.

4955.jpg


Dalsze opcje to: Ostrzeżenie o zmęczeniu. Pierwszy komunikat pojawia się po dwóch godzinach, później można zrezygnować albo odkładać na kolejne 30 minut.

1049856.jpg


Powiadomienie o zdarzeniu (tu po sparowaniu z telefonem zostanie wysłana wiadomość o zdarzeniu do wybranego kontaktu z naszego telefonu), Alerty punktów alarmowych.

Druga część opcjo jest w dziale: Pomoc kamery samochodowej.
Tu są zawarte funkcje realizowane przy współpracy kamery. Nowe samochodach zawierają już takie funkcje. Mamy do wyboru: Ostrzeganie przed kolizją (odległość od pojazdu przed), Garmin Real Vision (zmiana widok przy dojeździe do celu na widok z kamery), Go Alert?, Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa.

-> Kamera samochodowa
Dostępne opcje to: umiejscowienie kamery, Nagrywanie po uruchomieniu, Automatyczne wykrywanie zdarzeń, Nagrywaj dźwięk, Nakładka danych (pozycja, prędkość, data i godzina), Rozdzielczość filmu, Nagrywanie po utracie zasilania (czas)

-> Wyświetlanie
Tu chyba nic od lat się nie zmieniło: Schemat kolorów (dzień, noc), Jasność, Czas do wygaszenia ekranu, Zrzut ekranowy

-> Utrudnienia drogowe
Opcje dotyczące odbiornika TMC. Standardowo: Utrudnienia drogowe (wł/wył), Bieżący dostawca, Subskrypcje, Optymalizuj trasę (auto/na żądanie), Alert o utrudnieniach drogowych (dokładność)

-> Jednostki i czas
Bieżący czas, Format czasu, Jednostki, Format pozycji

-> Język i klawiatura
Język głosu, Język tekstu, Język klawiatury

-> Urządzenie
Informacje o urządzeni i wszelkie licencje oraz zgody na śledzenie ;)
Nuvi & DriveAssist & Colorado & fenix
Obrazek
Zachu
Radny
 
Posty: 7745
Dołączył(a): N, 01 lip 2007 7:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: [TEST Garniaka] Garmin DriveAssist 51

Postprzez Zachu » Cz, 06 kwi 2017 19:53

Głośność

Kolejny przycisk wyboru to regulacja głośności.

64178.jpg


64310.jpg


64521.jpg


W odbiornikach z aktywnym uchwytem działa to dużo fajniej. Inne są nastawienia przy zabawie na sucho a inne po wpięciu do odbiornika i nawigowaniu.
Nuvi & DriveAssist & Colorado & fenix
Obrazek
Zachu
Radny
 
Posty: 7745
Dołączył(a): N, 01 lip 2007 7:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: [TEST Garniaka] Garmin DriveAssist 51

Postprzez Zachu » Pt, 07 kwi 2017 9:54

Aplikacje

Ostatnie dostępne na szybko opcje to Aplikacje.

31092.jpg


31562.jpg


-> Kamera samochodowa
-> Galeria

Opcje te troszkę się dublują. W menu kamery możemy włączyć wyłączyć nagranie ale też przejść do galerii.

-> Podręcznik użytkownika
Tu chyba wszystko jasne, instrukcja obsługi i wyjaśnienie wszelki nieoczywistych pojęć.

-> Telefon
Dostęp do telefonu, książka, zestaw głośnomówiący itd

-> Powiadomienia z telefonu
Na ekranie nawigowania pojawiają się nam informacje o SMS i mejlach. Można pozwolić je odczytać nawigacji. W przypadku mejli czasem to dramatycznie wygląda i lepiej oszczędzić sobie tę możliwość.

828905_1.jpg


-> Smartphone Link
Tu możemy wykupić np radary

-> Watch Link
Opcja ta po sparowaniu z odpowiednim zegarkiem Garmina umożliwia na ekranie śledzić komunikaty nawigacyjne lub zlokalizować samochód na parkingu.

87967.jpg


-> Utrudnienia drogowe
Tu wizualizacja komunikatów drogowych odebranych za pomocą sieci GSM

-> LiveTrack
Tu możemy udostępnić naszą pozycję znajomym, którzy na nas czekają. Nie musimy ciągle telefonować i odpowiadać na pytanie, - daleko jeszcze?

-> Dodatkowa kamera
Opcja do podłączenia dodatkowej kamery cofania BC 30

-> Sterowanie głosem
Pozwala sterować urządzeniem poprzez wymawianie komend, które najpierw musimy nagrać.

-> Planowanie podroży
Tu planujemy nasze podróże. Oczywiście możemy je zaplanować na komputerze. Wysyłając je mamy do nich dostęp w tym menu.
Za każdym razem wita nas taki widoczek. Troszkę opcji zostało zmienione w porównaniu ze starszymi modelami gdzie podróże raczkowały.

89927.jpg


Tu trafiłem na błąd. Trasa po imporcie z innego urządzenia dostała ciekawą lokalizację pozycji domowej :) Przy okazji urządzenie nie mogło jej przeliczyć i chyba restartowało się.

58552.jpg


Możemy zaplanować godzinę wyjazdu ale zrezygnowano z dnia. Kształtowanie trasy i punktów jest intuicyjne i całkiem logiczne.

68492.jpg


Po kliknięciu w trzy kreski mamy dostęp do ustawienia podróży, usuń podróż, Optymalizuj kolejność, Wyświetlanie zwrotów.
Wybierając, Ustawienia podróży możemy: Zmień nazwę podróży, Kształtuj trasę, Preferencje trasy, Zasugeruj atrakcje, Edytuj harmonogram.

Kształtuj trasę pozwala przy zaplanowanej podróży nadać jej inny przebieg. Dodawać i usuwać punkty przez dotknięcie w stosownym miejscu mapy.

195626.jpg


Przy klasycznym nawigowaniu czyli wybraniu celu i kliknięciu podglądu trasy, Garmin proponuje dwie alternatywne trasy lub edycję własną trasy.
Przy czym uwaga. Ta druga opcja trasy nie zawsze jest logiczna, jak to nazwał nocnyMarek czasem jest "koniecznie inna"

198326.jpg


Możemy pominąć kolejny cel (punkt VIA) ten oznaczony pomarańczową chorągiewką jak i punkt kształtowania czyli te punkty o których Garmin nie powiadamia a nadają trasie inny przebieg. Oznaczone są niebieskimi kropkami.

229768.jpg


-> Foursqare
Baza poi z portalu internetowego, do której możemy mieć dostęp przez aplikację w telefonie.

-> TripAdvisor
Kolejna baza POI.

94949.jpg


-> Gdzie byłem
Wizualizacja punktów, które odwiedziliśmy danego dnia i przebieg archiwalnych tras.

-> Ostatnie miejsce
Tu gdzie ostatnio zaparkowaliśmy ;)
Nuvi & DriveAssist & Colorado & fenix
Obrazek
Zachu
Radny
 
Posty: 7745
Dołączył(a): N, 01 lip 2007 7:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: [TEST Garniaka] Garmin DriveAssist 51

Postprzez Zachu » N, 07 maja 2017 15:53

Ciekawostki :)

Przy łączeniu z komputerem po ustawieniu w menu diagnostycznym MPT Setting na Mass Storage dostajemy taki komunikat.

1464.jpg


Przy utracie fixa musimy być koniecznie informowani dwa razy.

299649.jpg


Po dojeździe do strefy płatnego parkowania.

263253.jpg


Dojechałem nie do samego celu, który wybrałem. Odbiornik zaproponował dalszą trasę na przełaj.

103762.jpg


Prawdziwe bogactwo opcji parkingowych. Zrealizowane są przy pomocy dodatkowej mapy Parkopedia.

42643.jpg
43134.jpg
43470.jpg
43982.jpg
44687.jpg
44928.jpg
46104.jpg


Z innych zauważonych zmian.
Wyświetlanie punków w kategorii "przed tobą" zostało rozszerzone o dodatkowe opisy, które zabierają pół ekranu.

217507.jpg


Funkcjonalność odnośnie informacji pogodowych na trasie.

239324.jpg


To by było na tyle, zapraszam do dyskusji [News] Garmin DriveAssist
Nuvi & DriveAssist & Colorado & fenix
Obrazek
Zachu
Radny
 
Posty: 7745
Dołączył(a): N, 01 lip 2007 7:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: [TEST Garniaka] Garmin DriveAssist 51

Postprzez Zachu » Śr, 07 cze 2017 18:22

Dodatkowe obrazki i filmy.

Gdy nasza trasa zawiera punkt pośredni (via) i jakimś cudem do niego nie trafimy to otrzymujemy taki komunikat.

183470.jpg


Jak wjedziemy na drogę jednokierunkową pod prąd.

2116464.jpg


Filmy.
Dzienny mógłby być minimalnie lepszy. Virb oferuje trzy opcje jakości.
https://www.youtube.com/watch?v=PLFs7zkteCI

Nocny. Niestety tak to wygląda.
https://www.youtube.com/watch?v=tDsBOVE_6oM
Nuvi & DriveAssist & Colorado & fenix
Obrazek
Zachu
Radny
 
Posty: 7745
Dołączył(a): N, 01 lip 2007 7:10
Lokalizacja: Warszawa


Powrót do Na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 2 gości