O seriach 62, Montana, Oregon, eTrex, czy fēnix, a nawet Rino, Dakota, Colorado, czy starej dobrej 60. Także o oprogramowaniu BaseCamp oraz mapach topograficznych i turystycznych (w tym o GPMapie Topo i Garmin Custom Maps) oraz o wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów na szlakach górskich, krajoznawczych i rowerowych, a nawet w przydomowym lesie.
Może coś robię nie tak. Kupiłem niedawno tego etrexa i pojezdzilem rowerem po ustawionych trasach w BaseCamp i powiem, ze to elegancko działa. Natomiast problem zaczyna się, kiedy chcę wybrać w urządzeniu punkt z mapy i tam nawigować. Wybieram miejsce oddalone 5km, fragment trasy asfaltem, akrywność Kolarstwo. Garmin tak wybiera drogę, że trzeba nadkładać 10km bo on akurat ignoruje ten kawałek drogi asfaltowej, unika jej. Wyłączyłem juz ingonorwanie autostrad, promow, itp. żeby korzystał ze wszystkich dostępnych dróg, a on dalej pcha naokoło przez las. Zmienię aktywność na motocykl/auto, zaczyna prowadzić krótką drogą uwzględniając fragment asfaltowy. Zmieniam na Kolarstwo... nadkładam drogi po lasach naokoło.
Fajnie że w komputerze można sobie przygotować trasę, ale czasami spontanicznie chce się gdzieś dojechać, ale nie naokoło...Ktoś może wie co źle robię? A moze to tak ma? Kolarstwo wyklucza asfalt? Ktoś z Was może coś poradzić?
Pozdrawiam,
Q
Poznań, eTrex Touch 35t, Topo Active Europe 2021.20
Quancard pisze:....akurat ignoruje ten kawałek drogi asfaltowej, unika jej.
W odbiornikach turystycznych istnieje możliwość dodania punktu
pośredniego do trasy.
Jeżeli dodanie jednego punktu pośredniego nie ukształtuje przebiegu trasy
według oczekiwań można przejść do opcji wyznaczania trasy, w której jest możliwość
dodana większej liczby punktów pośrednich w celu ukształtowania przebiegu trasy.
Dzięki roro za poradę. To oczywiście możliwe, ale czy tak to powinno być, że na trasie 10km muszę wstawić kilka punktów pośrednich żeby garmin wyznaczył dobrze najkrótszą trasę? Oczekiwałem trochę więcej od systemu, który jest tylko i wyłącznie do nawigacji a on nie potrafi zrobić nawet tego z czym zwykły telefon dziś radzi sobie doskonale.
Np. tu: czy trzeba jechać zygzakiem? Nie da się prościej, garmin?
Poznań, eTrex Touch 35t, Topo Active Europe 2021.20
Quancard pisze:.....ale czy tak to powinno być, że na trasie 10km muszę wstawić kilka punktów pośrednich żeby garmin wyznaczył dobrze najkrótszą trasę?
Można próbować zmienić metodę obliczania:
Konfiguracja > Wyznaczanie trasy > Metoda obliczania > klika opcji do wyboru, powinna być opcja minimalizuj - czas, dystans lub wzniosy,
może któraś z wybranych opcji ukształtuje trasę według oczekiwań.
Tak, tak, jest to ustawienie, wybieram krótki dystans, ale to niewiele pomaga. Generalnie wybór punktu do nawigacji w urządzeniu to droga przez mękę. Zamiast dystans 7km, kalkuluje 50km.
2551.jpg (67.17 KiB) Przejrzano 7243 razy
Poznań, eTrex Touch 35t, Topo Active Europe 2021.20
Możliwe, że mogą być inne preferencje trasowania, np. obniżenie priorytetu dla dróg wyższych kategorii lub rodzaju nawierzchni. Nie znam Twojego odbiornika, może masz inne rowerowe rodzaje aktywności?
Auto: Android Auto + OsmAnd+ + UMP, mapy.cz + OSM, Google Maps
Nadgarstek: Fenix 5 Plus Sapphire + TopoActive Europe + OSM Freizeikarte + UMP
W telefonach: Locus / Brouter, OsmAnd+ + OSM + UMP, mapy.cz
Kategoryzacja dróg i restrykcyjne stosowanie przez oprogramowanie odbiornika
związane z rodzajem aktywności, może prowadzić do wyznaczania tras niezgodnych z oczekiwaniami.
Rzeczywiście wszystko zalezy od map. Dzieki roro za pomoc!
I jakie mapy zastosowałeś?
Pytam, bo mam to samo w etrex20. Prowadzi jakimiś dziwnymi pętlami i nadkłada kilkadziesiąt kilometrów albo prowadzi po całym mieście omijając ścieżki rowerowe mimo ustawienia profilu na rower.
Wypróbowałem już kilku map znalezionych w internetach ale kaszanka straszna z tym prowadzeniem.
bratapita pisze:Prowadzi jakimiś dziwnymi pętlami i nadkłada kilkadziesiąt kilometrów albo prowadzi po całym mieście omijając ścieżki rowerowe mimo ustawienia profilu na rower.
Nie pamiętam jak jest w Etrxe 20, ale powinny być dwie lub trzy aktywności
związane wyznaczaniem tras rowerowych.
Wyznacz trasę korzystając z innej aktywności, może zostanie
wyznaczona trasa uwzględniająca ścieżki rowerowe.
Jest samochód/motor, pieszy i rower.
Najlepiej prowadzi jako samochód/motor dlatego, że ścieżki rowerowe są (przeważnie) wzdłuż głównych ulic i po prostu patrzę i jadę ścieżką.
Jak ustawię rower to prowadzi chodnikami gdzie nie ma ścieżek rowerowych lub pomniejszymi ulicami mimo że na mapie przy głównej drodze są ścieżki - po czym jak przejedziesz połowę miasta nagle wprowadza na ścieżkę...
Ustawiałem też różne kombinacje unikania dróg ale to niewiele daje tak samo jak po czasie czy dystansie.
Pozostaje chyba wcześniejsze przygotowywanie śladów i jeżdżenie po nich.
Apropos, mam pytanko odnośnie etrexa 35t (albo i etrexa 32) - czy jak się nawiguje nim za pomocą wgranego, przygotowanego wcześniej śladu to czy urządzenie Ciebie faktycznie nawiguje - informuje o skrętach w jakiejś odległość itp lib wydaje sygnały dźwiękowe, lub jedno i drugie ? Pytam, bo używam Dakoty 20, i tam jak wgram ślad i nawiguję przy jego pomocy, to ta nawigacja wygląda w ten sposób, że nie mam żadnych ostrzeżeń, czy komunikatów tylko praktycznie muszę cały czas kontrolować swoją pozycję na wyświetlaczu, żeby gdzieś nie zjechać z track'a. Zastanawiam się, jak to jest w innych, nowszych modelach ? Pozdrawiam !
Jeśli ślad był zbierany co np. 2 metry, albo co 1 sekundę, to - przynajmniej w aktywności typu piechur - punkty śladu są tak blisko siebie, że trudno sobie wyobrazić nawigację.
W jaki niby sposób odbiornik miałby "zaliczać" kolejny punkt, by prowadzić do następnego?
Jeśli zbierzesz ślad z punktami co - powiedzmy - 200 metrów, to jeśli w odbiorniku jest możliwe ustawienie "route transitions" na np. 50 metrów ( i będzie to też dotyczyło nawigacji po śladzie), to odbiornik po każdym zbliżeniu się do kolejnego punktu na odległość poniżej 50 metrów, przerzuci nas na następny punkt śladu.
Na znanych mi odbiornikach garmina nie działało to dla śladów. A tylko działa dla trasy, którą zaprojektujesz. Na przykład w oparciu o zapisany ślad. Np w BaseCampie.
Z tego , przynajmniej dla mnie (od wielu lat) jest prosty wniosek, by nawigować po trasie.
Np. w GPS 86s jest "Route planner" i "Course planner" i można sobie w odbiorniku ( bez pośrednictwa BaseCampa) spokojnie wyznaczyć trasę. I potem wg niej bardzo przyzwoicie nawigować.
Przyznam szczerze, że słabo rozróżniam obie te formy ( route vs course).
Warto jednak pamiętać, że firmware np. w 86s daje piękną nawigację z "Bearing" i jednocześnie z "Course" i obie linie są widoczne na ekranie. Tak samo było w Colorado.
A np. 79s dwu linii nie daje. Przynajmniej na razie, na obecnym firmware.
........................
Więc, na logikę, to należy nawigować po trasie. I dobrze się zastanowić nad ustawieniem parametru "route transition" dla danego typu aktywności.
soko pisze:Więc, na logikę, to należy nawigować po trasie.
Tylko, że eTrex 35 pomiędzy punktami trasy oddalonymi np. o kilometr, potrafi wymyślić jakieś zawiłe objazdy na nawet kilkaset (!) kilometrów. Dakota tak nie robiła.
Więc żeby była logika, pozostaje nawigacja po śladzie ale niestety bez powiadomień. http://garniak.pl/viewtopic.php?f=2&t=2 ... 02#p209102
Pozdrawiam Mariusz W aucie: Nüvi 255 (FW 6.60) + UMP-pcPL - the best
W kieszeni: Dakota 20/eTrex Touch 35, Na ręku: Fenix 7 Solar, Rower: iGPSPORT BSC300