Oregon 700

O seriach 62, Montana, Oregon, eTrex, czy fēnix, a nawet Rino, Dakota, Colorado, czy starej dobrej 60. Także o oprogramowaniu BaseCamp oraz mapach topograficznych i turystycznych (w tym o GPMapie Topo i Garmin Custom Maps) oraz o wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów na szlakach górskich, krajoznawczych i rowerowych, a nawet w przydomowym lesie.
Wojtas81
Bywalec
Posty: 120
Rejestracja: 18 gru 2021, 23:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Oregon 700

Post autor: Wojtas81 »

Marko pisze: 08 gru 2025, 12:45....gdzie deklarowana dokładność do centymetra, a nawet decymetra jest nieosiągalna. ..
Deklarowana dokładność odbiorników dwu-zakresowych to max 1.8 metra, jedno-zakresowych to max 3 metry.

To, że ktoś sobie wykorzystuje turystyczne nawigacje w geodezji to na wyrost i należy to traktować jako bonus, a nie coś co się należy.
Przypominam, że profesjonalne odbiorniki do takich pomiarów kosztują tysiące dolarów.
Takie wykorzystanie turystycznych Garminów w geodezji wymaga jednak odpowiedniego ustawienia, stojaka, korekty o wzorzec. A nie tak, że ktoś sobie odczytuje "od ręki" wskazania i robi pomiary.

A co do twojego zrzutu nagrania śladu, to GPSMAP 66s a GPSMAP 66sr to dwa światy.
66s to jednozakresowy odbiornik z 2018 roku, a 66sr dwuzakresowy z 2020 roku.
Starszy model posiada więcej błędów i niedoróbek, tak programowych jak sprzętowych.
66sr bliżej do 67 niż do zwykłej 66-tki. Zwykłej 66-tki wg mnie nie warto dziś kupować, a już na pewno nie w cenie powyżej 1000 zł.

Natomiast co do dwuzakresowości GNSS, to nie chodzi tylko o dokładność 1.8m vs 3m. Bo to samo w sobie nie robi praktycznej różnicy.
Chodzi o to, że dwuzakresowe całkiem nieźle sobie radzą gdy jednozakresowe nie radzą sobie w ogóle. W paru miejscach w pomieszczeniu, byłem zdziwiony gdy 66sr w ogóle ustalił mi pozycję.
Druga sprawa to wiem gdzie się znajduję i wiem, że przy gorszych warunkach obioru, jednozakresowe odbiorniki po prostu fałszują rzeczywistą lokalizację. To, że na wyświetlaczu pisze, że dokładność jest 3 m, to nie znaczy, że takie są wskazania.
To trzeba sprawdzić, porównując lokalizację wskazywaną z miejscem gdzie faktycznie jesteś. I wtedy masz wiarygodną ocenę. Ew zrobić spacer i porównać nagrany ślad.
Marko pisze: 08 gru 2025, 12:45....Odbiorniki Etrex (wciąż na rynku) i Dakota na tym polu są lepszym wyborem, choć odstają pod innymi względami...
Potworne muły. Do tego brak multi-band, multi-GNSS, łączności bezprzewodowej, BirdsEye Direct, aplikacji ConnectIQ, wsparcia dla Garmin Connect lub Explore, itp.
Nie mniej jednak podstawową robotę nadal robią i są solidne.
Są: Garmin GPSMAP 66sr, Garmin Oregon 700, Garmin Drive 40, Huawei Watch 4 Pro
Były: Garmin Forerunner 955 i inne perfekcyjnie bezużyteczne smartwatche.
Awatar użytkownika
Marko
Garniak
Posty: 5724
Rejestracja: 12 wrz 2008, 10:18
Lokalizacja: Skoczów
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: Oregon 700

Post autor: Marko »

Wojtas81 pisze: 08 gru 2025, 14:08 Chodzi o to, że dwuzakresowe całkiem nieźle sobie radzą gdy jednozakresowe nie radzą sobie w ogóle. W paru miejscach w pomieszczeniu, byłem zdziwiony gdy 66sr w ogóle ustalił mi pozycję.
Wziąłem z OLX staroć w postaci GPSMap 76CSX, który chodził mi po głowie, bo trochę mniejszy od GPSMap 60CSx (inna antena).
Okazuje się, że ten jednozakresowy odbiornik z bodaj 2009 roku łapie sygnał tam, gdzie nie potrafi Oregon i inne współczesne, w tym eTrex.
Podróżuję również pociągiem i ta sama sytuacja - nie trzeba siadać przy oknie, aby złapał "fix-a". Odbiornik sprzed ponad 15 lat...!
Fenix 5 Plus, Oregon 700, Dakota 20, GPSMap 76CSx, Virb Elite, Tempe; inne: TwoNav Cross Plus, Anima Plus, Sportiva, Wahoo Roam V1
Były: eTrex Vista HCx, Monterra, GPSMap 64s, eTrex 30, eTrex 30x, Fenix 6 PRO
Wojtas81
Bywalec
Posty: 120
Rejestracja: 18 gru 2021, 23:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Oregon 700

Post autor: Wojtas81 »

Dobra antena też potrafi zdziałać cuda.

W latach 2008-2013 roku dedykowane nawigacje samochodowe działały mi prawie zawsze bardzo dobrze, niezależnie od marki. Podczas gdy wiele telefonów komórkowych z tamtych czasów, to była czysta tragedia. Niektórych w ogóle nie dało się używać (w tym np iPhone 3GS).
Przyczyną była antena - większa i lepiej zlokalizowana w dedykowanych nawigacjach samochodowych, w porównaniu do telefonów komórkowych.

Jednak postęp techniki sprawił, że dziś nawet nowoczesne zegarki (jak Fenix 7 Pro, Instinct 2x) działają dobrze, choć trudno podejrzewać je o dużą, dobrą antenę.
I o to właśnie chodzi: że możemy osiągnąć to samo co kiedyś, ale przy o wiele większej miniaturyzacji. Albo przy tych samych gabarytach i/lub niższej cenie, osiągniemy więcej.
Są: Garmin GPSMAP 66sr, Garmin Oregon 700, Garmin Drive 40, Huawei Watch 4 Pro
Były: Garmin Forerunner 955 i inne perfekcyjnie bezużyteczne smartwatche.
Awatar użytkownika
Marko
Garniak
Posty: 5724
Rejestracja: 12 wrz 2008, 10:18
Lokalizacja: Skoczów
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: Oregon 700

Post autor: Marko »

Marko pisze: 08 gru 2025, 14:31 ... staroć w postaci GPSMap 76CSX, który chodził mi po głowie, bo trochę mniejszy od GPSMap 60CSx (inna antena).
Gwoli sprostowania, GPSMap 76CSx jest chyba większy niż 60CSx.
Fenix 5 Plus, Oregon 700, Dakota 20, GPSMap 76CSx, Virb Elite, Tempe; inne: TwoNav Cross Plus, Anima Plus, Sportiva, Wahoo Roam V1
Były: eTrex Vista HCx, Monterra, GPSMap 64s, eTrex 30, eTrex 30x, Fenix 6 PRO
ODPOWIEDZ