GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

O seriach 62, Montana, Oregon, eTrex, czy fēnix, a nawet Rino, Dakota, Colorado, czy starej dobrej 60. Także o oprogramowaniu BaseCamp oraz mapach topograficznych i turystycznych (w tym o GPMapie Topo i Garmin Custom Maps) oraz o wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów na szlakach górskich, krajoznawczych i rowerowych, a nawet w przydomowym lesie.
roro
Bywalec
Posty: 750
Rejestracja: 04 paź 2015, 14:16
Been thanked: 1 time

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: roro »

Wojtas81 pisze: 10 wrz 2025, 01:01 Sprawa ma się inaczej po przekształceniu śladu GPX na trasę GPX w BaseCampie.
Wtedy ekran Oregona podświetla się, a głośnik piszczy po dotarciu do każdego punktu. Niestety do każdego jednego punktu, których to punktów jest bardzo dużo i takie sygnały/alarmy są tak pomocne jak uciążliwe.
Są jeszcze dwa rozwiązania, o jednym już wspominałem, potrzebny będzie ślad lub kurs i waipointy z alarmem zbliżeniowym.

W praktyce wygląda to tak: w okolicy punktu zwrotu umieszczamy waipoit ze wskazanym dystansem alarmu, jedziemy z wygaszonym ekranem,
przy zbliżeniu do punktu rozświetlony zostanie ekran, na całym ekranie pojawia się komunikat np. "Skręć do Wojtas81",
jest też sygnał dźwiękowy, po chwili komunikat znika z ekranu.

Pewną wadą rozwiązania jest to, że przy opuszczaniu strefy alarmu pojawi się komunikat informujący o opuszczeniu strefy,
druga to, że informacje o alarmie wpisuje się ręcznie.

Przy stałym dystansie można trochę usprawnić, utworzyć trzy punkty z komunikatem o treści "Skręć w prawo",
"Skręć w lewo" i "Jedź prosto", następnie je powielić, podczas tworzenia wybieramy punkt z odpowiednią treścią
i przenosimy w odpowiednie miejsce.

Punkt z alarmem zbliżeniowym można utworzyć w odbiorniku w każdym momencie np. informujący o skręcie w jakimś newralgicznym punkcie.

Drugie rozwiązanie, to utworzenie punktów GPI, podobnie jak działa ostrzeżenie o fotoradarach.

Wojtas81 pisze: 10 wrz 2025, 01:01 I taka trasa wytyczona z maks. 50 punktami i pełnym routingiem jest bardzo dziwna i nijak nie pasuje do śladu.


Moim zdaniem to, że wyznaczanie tras według rodzaju aktywności nie przebiega tak jak, oczekujemy, nie jest po stronie oprogramowania odbiornika, nawet nie map, a ściślej mówiąc brakiem siatki dróg dla rowerzystów.

Jeżeli na danym obszarze nie ma siatki dróg rowerowych to automatyczne wyznaczanie trasy dla rowerzystów, jest bardzo utrudnione
lub nawet niemożliwe. Routing przebiega drogą kategorii przeznaczoną dla rowerów, w pewny momencie droga o tej kategorii się kończy,
routing szuka innej możliwości wyznaczania trasy i "wpada" na drogi z przeznaczeniem dla pojazdów silnikowych, chociaż 200,300
metrów dalej przebiega droga dla rowerów, ale nasz wybór "wyznacz najkrótszą", czy "najszybszą" nie umożliwia kontynuacji po drodze
dla rowerów, bo się okazuje, że trasa po drogach dla pojazdów silnikowych jest np. krótsza.


W odbiorniku oprócz kryteriów wyznaczania "Minimalizuj czas", "Minimalizuj dystans", "Minimalizuj wzniesienia" powinno być kryterium
"Wyznacz trasę taką jak oczekuję". :D
Awatar użytkownika
Marko
Garniak
Posty: 5704
Rejestracja: 12 wrz 2008, 10:18
Lokalizacja: Skoczów
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: Marko »

Wojtas81 pisze: 10 wrz 2025, 16:47...prosił o Premium, pomimo, że mam wykupione odblokowane regiony offline na całą Europę.
Nie mam Premium i używam aplikację Komoot w Oregonie jak i w Fenixie dostając wskazówki nawigacyjne. Musisz wybrać "Linia trasy". Jak wybierasz "Mapa Komoot", to żąda Premium.
IMG_20250910_182902201_PORTRAIT~2.jpg
Fenix 6 PRO, Fenix 5 Plus, Oregon 700, eTrex 30x, Dakota 20, Tempe; rower:TwoNav Cross Plus, Wahoo Elemnt Bolt V1, Wahoo Roam V1
Awatar użytkownika
Marko
Garniak
Posty: 5704
Rejestracja: 12 wrz 2008, 10:18
Lokalizacja: Skoczów
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: Marko »

Wojtas81 pisze: 10 wrz 2025, 16:47nawigacja po wcześniej wgranym śladzie jest skopana, bo nie ma prostego (100% automatycznego i darmowego) sposobu by dodać informacje o zakrętach do śladu, w taki sposób jak się tego oczekuje.
Dlatego zainteresowałem się Komootem, z czego zresztą musiałem się tłumaczyć na Garniaku, podając swoje argumenty w tym miejscu (spodoba Ci się).
Fenix 6 PRO, Fenix 5 Plus, Oregon 700, eTrex 30x, Dakota 20, Tempe; rower:TwoNav Cross Plus, Wahoo Elemnt Bolt V1, Wahoo Roam V1
Wojtas81
Bywalec
Posty: 100
Rejestracja: 18 gru 2021, 23:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: Wojtas81 »

roro pisze: 10 wrz 2025, 17:10Moim zdaniem to, że wyznaczanie tras według rodzaju aktywności nie przebiega tak jak, oczekujemy, nie jest po stronie oprogramowania odbiornika, nawet nie map, a ściślej mówiąc brakiem siatki dróg dla rowerzystów.
Moim zdaniem nie była to kwestia braku siatki dróg, lecz kwestia ich klasyfikacji (kategoryzacji).

Przykład: raz sobie wyznaczyłem trasę i na siłę mnie prowadził ulicami, a chciałem jechać ścieżką dla rowerów.
Zrobiłem więc 5 punktów pośrednich i dalej lipa, bo BaseCamp dalej robił pętelki, kierując na ulicę. Ale jak wrzuciłem te wszystkie punkty do Oregona (nie trasę tylko jej punkty składowe) i wytyczyłem w nim trasę dokładnie tak samo jak w BaseCamp, to trasa była już super - po ścieżkach.
Oregon korzystając z dokładnie tych samych 7 punktów składowych, z dokładnie tych samych map (Garmin TopoActive) oraz dokładnie tego samego profilu (Kolarstwo rekreacyjne) wytyczył mi trasę taką jaką chciałem, bez pętelek i dziwów.

Tak więc połączenia były, tylko z jakichś powodów kombinacja mapa + profil + algorytm, nie chciały mi domyślnie wytyczyć trasy po ścieżkach.
Trzeba było to wymusić 5-cioma punktami pośrednimi (oprócz startu i celu). A i tak zadziałało to tylko w Oregonie, ale w BaseCamp już nie, bo tam musiałbym dodać pewnie jeszcze więcej punktów pośrednich.

A na koniec okazało się, że i tak cała zabawa była bez sensu, bo wystarczyło zmienić mapę na VeloMap i zarówno Oregon, jak i BaseCamp wytyczyły mi zbliżone i oczekiwane trasy (tj. po ścieżkach rowerowych) już od strzała.

Tak więc reasumując, to kwestia algorytmów (które w każdym odbiorniku, jak i w samym BaseCamp są inne), profilu oraz klasyfikacji dróg w mapach.
Klasyfikacji dróg/ścieżek, a nie braku dróg/ścieżek. VeloMap i TopoActive bazowały bowiem na tych samych źródłach OpenStreetMap, a trasy już były bardzo różne.
Już pomijam fakt, że TopoActive dużo bardziej agresywnie od VeloMap uwzględnia profile trasy przy jej wytyczaniu.
Marko pisze: 10 wrz 2025, 17:46Dlatego zainteresowałem się Komootem, z czego zresztą musiałem się tłumaczyć na Garniaku, podając swoje argumenty w tym miejscu (spodoba Ci się).
Fakt, widzę, że działa. Ale szczerze, dla mnie osobiście nie jest to aż tak krytyczne. Bo jak się ma Oregona oraz zestaw map (wliczając w to oryginalne TopoActive), to raczej nie trzeba samemu planować większości tras. Locus, OsmAnd ani Google nic za bardzo lepszego mi nigdy nie wymyśliły.

Nawigacja po śladzie może być natomiast ważna dla kogoś kto jedzie po maratonie, albo z innych przyczyn musi trzymać się konkretnego śladu.
Ale wtedy poza Komotem, można rozważyć po prostu tani licznik tylko do tego celu.
iGPSPORT BSC200 - mono bez map, kupisz już za 2 stówki. BSC300 - kolor z mapami za ok 3 stówki.
Ich wadą jest brak autoroutingu, bo ten wprowadzili dopiero w wersji IGS630S (nie należy mylić tego ze starszym sprzętem IGS630 bez S, który nie ma autoroutingu).

To zależy co dla kogo jest ważne i jak często ma potrzebę jeździć po konkretnych śladach, zamiast po prostu komfortowo dojechać, niekoniecznie "z góry uświęconą trasą".
Mariusz65 pisze: 10 wrz 2025, 07:41Dla mnie od roku idealny licznik rowerowy za śmieszne pieniądze :wink:
W BSC300 brakuje tylko autoroutingu. Jak chcesz przeliczyć trasę po zboczeniu z niej (zamiast wracać na nią), to musisz się zatrzymać, skasować trasę, wyznaczyć nową na komórce i ją przesłać do odbiornika.
Tylko wtedy otrzymasz przeliczenie trasy od nowa. Sam odbiornik bowiem niczego nie przelicza i nie posiada funkcji wyznaczania tras w ogóle.
Garmin Drive 40 + Garmin Oregon 700 + Garmin Forerunner 955
Awatar użytkownika
Marko
Garniak
Posty: 5704
Rejestracja: 12 wrz 2008, 10:18
Lokalizacja: Skoczów
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: Marko »

Wojtas81 pisze: 11 wrz 2025, 00:30 Klasyfikacji dróg/ścieżek, a nie braku dróg/ścieżek. VeloMap i TopoActive bazowały bowiem na tych samych źródłach OpenStreetMap, a trasy już były bardzo różne.
Już pomijam fakt, że TopoActive dużo bardziej agresywnie od VeloMap uwzględnia profile trasy przy jej wytyczaniu.
To głównie zasługa wprowadzenia "Garmin' Active Routing Maps with Active Routing" w wybranych odbiornikach i mapach.
TopoActive sprawdza się również u mnie. Nie mogę się jednak przekonać co do jej grafiki; co można zmienić modyfikując typy. Z tego powodu i z sentymentu oraz szacunku dla Twórców, ale też dlatego, że jest po prostu dobra mapa, na ogół korzystam z PL Topo.

Co do autorotingu i reautoroutingu, to na dzień dzisiejszy trzeba uważać - czasem działa dobrze, częściej źle. To wszystko zależy od wspomnianych przez Ciebie czynników. Czasem brak dociągnięcia drogi na krzyżówce powoduje, że routing prowadzi okrężną drogą.
W Wahoo póki co działa to koszmarnie, więc to wyłączyłem; w Komoot działa przyzwoicie, zwłaszcza w opcji kolarstwa szyfrowego (gravel).

U mnie zatem po staremu, czyli od 2008 r. do teraz: w turystyce rowerowej korzystam ze śladu, a jak się zgubię, to wyjątkowo korzystam z routingu.
Fenix 6 PRO, Fenix 5 Plus, Oregon 700, eTrex 30x, Dakota 20, Tempe; rower:TwoNav Cross Plus, Wahoo Elemnt Bolt V1, Wahoo Roam V1
Awatar użytkownika
Antonio
Bywalec
Posty: 768
Rejestracja: 01 lis 2009, 22:43
Lokalizacja: Pabianice (łódzkie)
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: Antonio »

Marko pisze: 11 wrz 2025, 05:09 U mnie zatem po staremu, czyli od 2008 r. do teraz: w turystyce rowerowej korzystam ze śladu, a jak się zgubię, to wyjątkowo korzystam z routingu.
Dokładnie, to jest najlepsza opcja. Jak zjedziesz ze śladu (celowo lub nie), to ślad masz widoczny i zawsze możesz na niego wrócić w dowolnym miejscu. Dlatego od razu wyłączyłem przeliczanie po zejściu z kursu - używam kursu, bo w Edgu ślad jest ledwie widoczny (nie można ustawić koloru i grubości śladu, jak w Oregonie), przez co de facto pełni rolę śladu".
Pozdrawiam

Nuvi 255 WT, Oregon 450, Fenix 5, Edge 530, Edge 1030+, mapy: CN Europe NT "nüMaps Lifetime", UMP-pcPL TOPO, Topo_PL_100 i różne OSM

Wspierajmy sport wśród dzieciaków
roro
Bywalec
Posty: 750
Rejestracja: 04 paź 2015, 14:16
Been thanked: 1 time

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: roro »

Wojtas81 pisze: 11 wrz 2025, 00:30 Moim zdaniem nie była to kwestia braku siatki dróg, lecz kwestia ich klasyfikacji (kategoryzacji).
Nie gwarantuję poprawy, ale w Base Camp spróbuj zmienić ustawienia "Dostosuj ustawienia dla różnych profili,"
może uda się poprawić wyznaczanie tras dla rowerzystów.

Jeśli chodzi o VeloMap, jest to mapa przeznaczona dla rowerzystów, nie jest zalecana do nawigacji samochodowej,
zapoznaj się jakie kryteria nie powinny być blokowane podczas wyznaczania tras.

Kryteria według domyślnych ustawień dla aktywności rowerowej są nie odpowiednie przy stosowaniu VeloMap,
zmieniając kryteria wyznaczania trasy może uzyskasz bardziej zadowalający efekt, przy wyznaczaniu trasy na tej mapie.

W odbiorniku można utworzyć osobny profil do korzystana tylko z mapy VeloMap.
Wojtas81
Bywalec
Posty: 100
Rejestracja: 18 gru 2021, 23:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: Wojtas81 »

Marko pisze: 11 wrz 2025, 05:09 To głównie zasługa wprowadzenia "Garmin' Active Routing Maps with Active Routing" w wybranych odbiornikach i mapach.
TopoActive sprawdza się również u mnie. Nie mogę się jednak przekonać co do jej grafiki; co można zmienić modyfikując typy.
Ona jest wizualnie uproszczona.
Jej główną zaletą jest jednak wspomniany Active Routing i z samego tylko tego powodu warto ją mieć, nawet jeśli używa się głównie innych.
Marko pisze: 11 wrz 2025, 05:09 Z tego powodu i z sentymentu oraz szacunku dla Twórców, ale też dlatego, że jest po prostu dobra mapa, na ogół korzystam z PL Topo.
Czytałem jak ktoś przy recenzji Edge Explore 2 krytykował za brak ścieżek, oraz za elementy zbędne (linie wysokiego napięcie) w kolorze ścieżek.
Ja tam się nie wypowiadam, ale jest tyle map darmowych, że....
Marko pisze: 11 wrz 2025, 05:09U mnie zatem po staremu, czyli od 2008 r. do teraz: w turystyce rowerowej korzystam ze śladu, a jak się zgubię, to wyjątkowo korzystam z routingu.
Nie do końca się z tobą mogę zgodzić. Jedną z podstawowych funkcji nawigacji jest wytyczanie tras. Mam prawo oczekiwać, że 2025 roku urządzenie doprowadzi mnie do celu. Trasa nie musi być idealna, nie musi być najlepsza z możliwych, ma jednak być sensowna i w miarę przejezdna.

Oregon nieźle sprawdza się w planowaniu i przeliczaniu tras. Jeździł na TopoActive i nie mogę powiedzieć żeby kiedykolwiek mnie nie wyprowadził.
Ludzie chodzą z Garminami po górach i też wyprowadza z ciemnej d....

Jeśli nie wytyczę trasy na Garminie, to i tak muszę zrobić to gdzieś indziej. Wcale nie jest powiedziane, że to gdzieś indziej będzie lepiej i bez błędu.
Chyba, że idziesz trasą narzuconą przez np organizatora wycieczki, wtedy inna sytuacja.
Marko pisze: 11 wrz 2025, 05:09W Wahoo póki co działa to koszmarnie....
W ogóle mnie to nie dziwi. Poza Garminem, prawie wszystko to loteria jeśli idzie o mapy i wyznaczanie tras. To samo jest w zegarkach.

roro pisze: 11 wrz 2025, 08:49Nie gwarantuję poprawy, ale w Base Camp spróbuj zmienić ustawienia "Dostosuj ustawienia dla różnych profili,"
może uda się poprawić wyznaczanie tras dla rowerzystów.
Są 2 sposoby rozwiązania problemu. Pierwszy to używanie TopoActive i nawigacji... pieszej. Bo paradoksalnie okazuje się, że to co on rozumie jako trasę pieszą jest perfekcyjnie przejezdne dla rowerzystów.
Drugi, to używanie map dla rowerów przeznaczonych: VeloMap, OpenMTBMap, OpenFiestMap.
roro pisze: 11 wrz 2025, 08:49Jeśli chodzi o VeloMap, jest to mapa przeznaczona dla rowerzystów, nie jest zalecana do nawigacji samochodowej,
Nie no, to oczywiste. Każda mapa jest co do zasady przeznaczona pod określony cel, z uwagi na sposób jej kompilacji (klasyfikacji dróg, zawartości elementów, kolorystyki).

Do rowerów używam: VeloMap (kolarstwo szosowe), OpenMTBMap (kolarstwo górskie), OpenFiestMap.
Do wędrówek pieszych: V0174, OpenTopoMap, Freizeitkarte, Frikart, MapRando, UMP
Do samochodu: OpenMapChest, Polska OSM Auto, OSMapa Light, UMP - razem z fotoradarami SCDB

No i oczywiście jest jeszcze oryginalna Garmin TopoActive, przeznaczona dla turystyki i rowerów.
roro pisze: 11 wrz 2025, 08:49Kryteria według domyślnych ustawień dla aktywności rowerowej są nie odpowiednie przy stosowaniu VeloMap,
zmieniając kryteria wyznaczania trasy może uzyskasz bardziej zadowalający efekt, przy wyznaczaniu trasy na tej mapie.
Wiem, piszą o tym na swojej stronie.
Mariusz65 pisze: 10 wrz 2025, 07:41Dość mordęgi z Garminami za ciężką kasę :lol:
Tutaj pozwolę się odnieść. To nie jest tak, że Garmin robi padakę, a chinczycy to samo 10x taniej.
Tanie chińskie sprzęty mają spore ograniczenia. Spróbuj wybrać się gdziekolwiek wybrać z licznikiem BSC300 bez komórki, to okazuje się on bezużyteczny.
Brak przeglądania map, brak planowania, brak re-routingu, brak kompasu. No i z tego co widzę na tym filmiku to klatkuje w trakcie nawigacji.

Jak chcesz przyzwoity sprzęt tej firmy, to masz IGS800, gdzie masz dotyk i planowanie. A wtedy to już nie jest taniej niż ja dałem za Oregona albo np Garmin Edge Explore 2.
Nie jest taniej, a na ile niezawodnie? Na ile można polegać na planowaniu tras na czymś takim ?
Mój Oregon prowadzi płynnie i świetnie reaguje na ruch, a nawet na sam skręt kierownicy (kompas).
Oregon też mnie zawsze jakoś wyprowadzi, zawsze na nim zaplanuje trasę i wyjadę. Czy na iGPSPORT można też polegać, nie mając komórki ? Ja bym się bał.

Podobna sytuacja z zegarkami. Też szukałem Garmin Killerów, a potem się okazuje, że te Garmin Killery sprawdzają się tylko na opłaconych filmikach reklamowych na YouTube. Dużo funkcji, wszystko na ilość, a w realnym życiu prawie nic nie działa naprawdę dobrze.
Np nawigacja zegarkowa poza Garminem praktycznie nie istnieje, bo wszędzie jest to skopane, niedokończone lub niepraktyczne w użytkowaniu.
No może poza Huawei Watch 4 Pro, gdzie nawigacja jakoś tam działa, ale też na zasadzie "dotrzeć do kawiarni na mieście". W turystykę ani rower bym z tym nie poszedł.
Garmin Drive 40 + Garmin Oregon 700 + Garmin Forerunner 955
roro
Bywalec
Posty: 750
Rejestracja: 04 paź 2015, 14:16
Been thanked: 1 time

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: roro »

Wojtas81 pisze: 19 wrz 2025, 15:14 Drugi, to używanie map dla rowerów przeznaczonych: VeloMap, OpenMTBMap, OpenFiestMap.
Trasa na mapie VeloMap może być sprzeczna z tym, co oczekuje użytkownik, trasa najkrótsza nie musi być trasą najkrótszą,
podobnie jest z trasą według kryterium najszybsza, routing mapy jest zoptymalizowany według kryterium - droga przyjazna dla rowerzysty.

Często się zdarza przekierowanie na inną drogę ( równoległą) o mniejszy natężeniu ruchu i powrót na tę samą drogę,
gdy kontynuacja na drodze o mniejszym natężeniu ruch jest niemożliwa.

Takie rozwiązanie może się nie podobać części użytkownikom, więc dalej jest aktualne wyznaczenie optymalnej
( dla nas) trasy w Base Camp i przesłanie jej do odbiornika ( trasa bez przeliczania w odbiorniku).
Wojtas81
Bywalec
Posty: 100
Rejestracja: 18 gru 2021, 23:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: Wojtas81 »

Tak, zdarza się, że puszcza nie po tej stronie ulicy co chciałby użytkownik.

Często jednak wystarczy jeden, dwa punkty pośrednie, żeby go przywołać do porządku. Albo nawet w trasie można jechać jak się chce, a odbiornik sobie to w locie poprawi/przeliczy i jedzie się dalej.

Nie w każdym przypadku trzeba używać BaseCampa. Parę razy poprawiałem trasę bezpośrednio w Oregonie i nie jest znowu aż tak tragicznie, żeby nie można było wprowadzić nawet najprostszych poprawek.
Poza tym mam wrażenie, że Oregon przy tym samym zestawie punktów (start - środek - cel) ma skłonność do wytyczania logiczniejszych tras i robi mniej dziwactw (pętelek, objazdów), niż sam BaseCamp :?
W BaseCamp musiałem czasem przywoływać trasę "do porządku" większą ilością punktów pośrednich.

Notabene, Oregon robił mi też mniej dziwactw w terenie - jeśli idzie o zjazd trasy i re-routing, nawet niż np komórka z Locusem na kierownicy.
Co mnie akurat zdziwiło, bo zawsze uważałem, że Locus to dobry program na rower. A tu się okazuje, że choć trasy wytyczał nieźle, to samo prowadzenie (a miałem pakiet silver) już niekoniecznie jest takie super.

Swoją drogą, to właśnie jest przewaga Garmina nad innymi. Większość urządzeń potrafi tylko nawigować, ale ma bardzo słabe algorytmy planowania, wytyczania tras, czy ich przeliczania.
Garmin daje sobie natomiast z tym całkiem nie tak źle radę. Zawsze na którymś profilu (na mapie TopoActive) albo na którejś innej mapie, da się sensownie dojść/dojechać do celu. I to bez prowadzenia przez autostradę :lol:
Garmin Drive 40 + Garmin Oregon 700 + Garmin Forerunner 955
Awatar użytkownika
Marko
Garniak
Posty: 5704
Rejestracja: 12 wrz 2008, 10:18
Lokalizacja: Skoczów
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: Marko »

Wojtas81 pisze: 19 wrz 2025, 15:14Jedną z podstawowych funkcji nawigacji jest wytyczanie tras. Mam prawo oczekiwać, że 2025 roku urządzenie doprowadzi mnie do celu. Trasa nie musi być idealna, nie musi być najlepsza z możliwych, ma jednak być sensowna i w miarę przejezdna.
Mi pomaga w tym raster, który nie jeden raz pomógł mi znaleźć alternatywne drogi i ścieżki, gdy mapa wektorowa miała jakąś niedoróbkę. Czesi nanieśli na swoim Cykloatlasie drogi i ścieżki, co znakomicie pozwala się zorientować w tym, który wariant będzie odpowiedni.
screenshot-20250921_043231.png
screenshot-20250921_044253.png
W 2025 r. nadzieją w routingu są tak zwane "heatmaps", czyli baza danych śladów użytkowników, której w 2008 roku nie było lub była bardzo skromna. Część z serwisów internetowych już z takich baz korzysta.
Fenix 6 PRO, Fenix 5 Plus, Oregon 700, eTrex 30x, Dakota 20, Tempe; rower:TwoNav Cross Plus, Wahoo Elemnt Bolt V1, Wahoo Roam V1
Awatar użytkownika
Marko
Garniak
Posty: 5704
Rejestracja: 12 wrz 2008, 10:18
Lokalizacja: Skoczów
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: Marko »

Marko pisze: 02 wrz 2025, 19:33 Możliwość nawigowania wg kursu pojawiła się w ręczniaku dopiero w GPSMap 67 (rok 2023), stąd pojawił się tutaj taki, a nie inny wątek.
Żeby uciąć już tą dyskusję polecam obejrzeć: https://youtu.be/vtqq7KawRk4?si=TM-9JIrCuJR9G46L&t=56
Nowe odbiorniki GPSMap H1 i nowy eTrex Touch też dają możliwość nawigacji: 1) ślad GPX, 2) kurs FIT.
Diabeł tkwi jednak w szczegółach i może się okazać, że zmiana odbiorniki z uwagi na wskazówki nawigacyjne w śladzie na niewiele się zda, bo wiele osób, takich jak ja, z przyzwyczajenia i potrzeby (np. w terenie pagórkowatym i w górach) nadal będzie chcieć korzystać częściej z opcji 1) ślad GPX niż z opcji 2) kurs FIT. Obawiam się bowiem, że wybór nawigacji 2) kurs FIT da nam wskazówki nawigacji, ale za to pozbawi nas pewnego świetnego "ficzeru" w postaci ikon "High Points" i "Low Points" na mapie i trasie aktywnej, o czym kilkukrotnie już wspominałem na forum, a co można doczytać tutaj:
https://www.navigation-professionell.de ... en-tracks/
https://gpstracklog.com/2010/07/navigat ... helds.html
Obrazek
Fenix 6 PRO, Fenix 5 Plus, Oregon 700, eTrex 30x, Dakota 20, Tempe; rower:TwoNav Cross Plus, Wahoo Elemnt Bolt V1, Wahoo Roam V1
roro
Bywalec
Posty: 750
Rejestracja: 04 paź 2015, 14:16
Been thanked: 1 time

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: roro »

Marko pisze: 03 paź 2025, 14:23 Diabeł tkwi jednak w szczegółach i może się okazać, że zmiana odbiorniki z uwagi na wskazówki nawigacyjne w śladzie na niewiele się zda, bo wiele osób, takich jak ja, z przyzwyczajenia i potrzeby (np. w terenie pagórkowatym i w górach) nadal będzie chcieć korzystać częściej z opcji 1) ślad GPX niż z opcji 2) kurs FIT.
Wskazówki informujące o wzniesieniach i spadkach nie są domeną śladu w pliku GPX, tylko oprogramowania odbiornika.

Kurs w pliku FIT zawiera te same informacje o wysokości, które zawiera ślad w pliku GPX.

W starszych odbiornikach po uruchomieniu "Aktywności" z pliku FIt są wyświetlane informacje, o których piszesz.
Awatar użytkownika
Marko
Garniak
Posty: 5704
Rejestracja: 12 wrz 2008, 10:18
Lokalizacja: Skoczów
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: Marko »

roro pisze: 04 paź 2025, 10:51 W starszych odbiornikach po uruchomieniu "Aktywności" z pliku FIt są wyświetlane informacje, o których piszesz.
To powszechnie wiadomo; a jak jest w GPSMap H1?
Fenix 6 PRO, Fenix 5 Plus, Oregon 700, eTrex 30x, Dakota 20, Tempe; rower:TwoNav Cross Plus, Wahoo Elemnt Bolt V1, Wahoo Roam V1
roro
Bywalec
Posty: 750
Rejestracja: 04 paź 2015, 14:16
Been thanked: 1 time

Re: GPSMAP 67i - nawigowanie po śladzie

Post autor: roro »

Marko pisze: 04 paź 2025, 16:28
roro pisze: 04 paź 2025, 10:51 W starszych odbiornikach po uruchomieniu "Aktywności" z pliku FIt są wyświetlane informacje, o których piszesz.
To powszechnie wiadomo;...........
Z tą powszechną wiedzą przesadzasz, w tym wątku można przeczytać, że niektórzy uważali,
że starsze odbiorniki mogą zapisać Aktywność w pliku Fit, ale nie ma możliwości nawigacji według
pliku z rozszerzeniem Fit, to nie mogli wiedzieć o wyświetlaniu punktów wzniesień i obniżeń
po uruchomieniu pliku Fit.
ODPOWIEDZ