Nowy eTrex Touch
-
Wojtas81
- Bywalec
- Posty: 120
- Rejestracja: 18 gru 2021, 23:49
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: Nowy eTrex Touch
Nie zdziwi mnie, jeśli się okaże, że błędów będzie tyle, że przez rok będzie to kompletnie nieużywalne. To już tradycja w tej firmie.
Zanim zaś oprogramowanie stanie naprawdę dojrzałe miną ze 2 albo 3 lata (GPSMap 67 do dzisiaj zawiera istotne błędy, jak pływanie sygnału na postoju).
Poza tym dodając nowe funkcje i wprowadzając znaczące zmiany, przybywa złożoności, zależności i.... nowych błędów do poprawiania. Już ktoś o tym pisał na Gpsrchive.
Moim zdaniem Garmin znajduje się trochę w miejscu jak Nokia i BlackBerry po wejściu Androida. Ich systemy miały wyczerpany model rozwojowy, chodź jeszcze działały, a błędy jakoś tam poprawiano w miarę upływu czasu od wydania produktu.
No bo stare, sprawdzone odbiorniki Garmina to nadal kawałek solidnego sprzętu, jak kiedyś stare Nokie. Mimo, że może im brakować nowinek technicznych.
To samo tyczy zegarków, tak powiedzmy do Forerunner 955, Fenix 7 Pro, Instinct 2x Solar, czy Enduro 2.
ALE jak już czytam o ilości błędów w ich nowinkach typu Fenix 8 Pro czy GPSMap H1, to ręce opadają. I do tego próba na siłę bycia smart, więc powstają potworki z cukierkowymi, ale i wypalającymi się, prądożernymi ekranami AMOLED, zamiast solidne transrefleksyjne, energooszczędne MIPy które były wyróżnikiem Garmina.
Teraz wymyślili microLED - nie wypala się, ładnie świeci, ale Fenix 8 Pro z tym ekranem i LTE to już ponoć tylko 4 dni życia baterii. Więc żadna istotna przewaga nad konkurencją. Z taką baterią to ja wolę mojego Huawei Watch 4 Pro gdzie LTE przynajmniej działa.
Wolę prawdziwego smart-watcha niż sport-watcha, który na siłę próbuje udawać smart-watcha, bo "nie chce być do tyłu i ma wobec tego smart-watcha kompleksy".
Trochę mi to przypomina deja vu z Nokią i BlackBerry, a nawet Microsoft, które też próbowały być Androidem. Groteskowo to wyglądało.
Nie były ani Androidem ani samym samym sobą, były potworkami, których nikt nie potrzebował i coraz mniej ktokolwiek chciał.
Zanim zaś oprogramowanie stanie naprawdę dojrzałe miną ze 2 albo 3 lata (GPSMap 67 do dzisiaj zawiera istotne błędy, jak pływanie sygnału na postoju).
Poza tym dodając nowe funkcje i wprowadzając znaczące zmiany, przybywa złożoności, zależności i.... nowych błędów do poprawiania. Już ktoś o tym pisał na Gpsrchive.
Moim zdaniem Garmin znajduje się trochę w miejscu jak Nokia i BlackBerry po wejściu Androida. Ich systemy miały wyczerpany model rozwojowy, chodź jeszcze działały, a błędy jakoś tam poprawiano w miarę upływu czasu od wydania produktu.
No bo stare, sprawdzone odbiorniki Garmina to nadal kawałek solidnego sprzętu, jak kiedyś stare Nokie. Mimo, że może im brakować nowinek technicznych.
To samo tyczy zegarków, tak powiedzmy do Forerunner 955, Fenix 7 Pro, Instinct 2x Solar, czy Enduro 2.
ALE jak już czytam o ilości błędów w ich nowinkach typu Fenix 8 Pro czy GPSMap H1, to ręce opadają. I do tego próba na siłę bycia smart, więc powstają potworki z cukierkowymi, ale i wypalającymi się, prądożernymi ekranami AMOLED, zamiast solidne transrefleksyjne, energooszczędne MIPy które były wyróżnikiem Garmina.
Teraz wymyślili microLED - nie wypala się, ładnie świeci, ale Fenix 8 Pro z tym ekranem i LTE to już ponoć tylko 4 dni życia baterii. Więc żadna istotna przewaga nad konkurencją. Z taką baterią to ja wolę mojego Huawei Watch 4 Pro gdzie LTE przynajmniej działa.
Wolę prawdziwego smart-watcha niż sport-watcha, który na siłę próbuje udawać smart-watcha, bo "nie chce być do tyłu i ma wobec tego smart-watcha kompleksy".
Trochę mi to przypomina deja vu z Nokią i BlackBerry, a nawet Microsoft, które też próbowały być Androidem. Groteskowo to wyglądało.
Nie były ani Androidem ani samym samym sobą, były potworkami, których nikt nie potrzebował i coraz mniej ktokolwiek chciał.
Są: Garmin GPSMAP 66sr, Garmin Oregon 700, Garmin Drive 40, Huawei Watch 4 Pro
Były: Garmin Forerunner 955 i inne perfekcyjnie bezużyteczne smartwatche.
Były: Garmin Forerunner 955 i inne perfekcyjnie bezużyteczne smartwatche.
- Mariusz65
- Radny
- Posty: 4022
- Rejestracja: 20 sie 2009, 14:02
- Lokalizacja: N52.8° E18.8°
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Nowy eTrex Touch
No dokładnie. W moim przypadku też się spóźnił.
Do tego cena i bugi wieku dziecięcego. Nie, dziękuję
Pozdrawiam Mariusz
W aucie: Nüvi 255 (FW 6.60) + UMP-pcPL - the best
W kieszeni: Dakota 20/eTrex Touch 35, Na ręku: Fenix 7 Solar, Rower: iGPSPORT BSC300, W powietrzu: DJI Neo 2
W aucie: Nüvi 255 (FW 6.60) + UMP-pcPL - the best
W kieszeni: Dakota 20/
- Marko
- Garniak
- Posty: 5724
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 10:18
- Lokalizacja: Skoczów
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 4 times
Re: Nowy eTrex Touch
Z drugiej strony, jeśli naprawią błędy, to oprogramowanie może być tym "game-changerem" - jako alternatywa dla serii Edge.Mariusz65 post_id=211377 time=1760439763 user_id=7550]
Do tego cena i bugi wieku dziecięcego.
Trzeba zostawić, że Garmin od początku narzuca pewne trendy. TCX, FIT chyba też, to są formaty wymyślone przez Garmina i zaadoptowane przez innych. W niedziałającym na razie w eTrexie ClimbPRO, Garmin też był chyba pionierem.
Fenix 5 Plus, Oregon 700, Dakota 20, GPSMap 76CSx, Virb Elite, Tempe; inne: TwoNav Cross Plus, Anima Plus, Sportiva, Wahoo Roam V1
Były: eTrex Vista HCx, Monterra, GPSMap 64s, eTrex 30, eTrex 30x, Fenix 6 PRO
Były: eTrex Vista HCx, Monterra, GPSMap 64s, eTrex 30, eTrex 30x, Fenix 6 PRO
-
Wojtas81
- Bywalec
- Posty: 120
- Rejestracja: 18 gru 2021, 23:49
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: Nowy eTrex Touch
Jeśli naprawią. Oni to naprawiają latami, a nie miesiącami.Marko pisze: 15 paź 2025, 07:45Z drugiej strony, jeśli naprawią błędy, to oprogramowanie może być tym "game-changerem" - jako alternatywa dla serii Edge.
"Flagowy" GPSMap 67 do dziś nagrywa gorszy ślad niż zegarek Fenix 7 (nie Pro) - poczytaj choćby forum Garmina.
Co jest wręcz absurdalne, biorąc pod uwagę jego wymiary, wystającą antenę oraz multi-band (którego nie ma Fenix 7 bez Pro).
Ja się nie zdziwię, jak się okaże, że ręczniaki się już skończyły.
Rowerowe raczej zostaną, bo nie ma alternatywy. Ale pieszo zegarek coraz częściej daje radę, zwłaszcza zegarek w połączeniu z komórką.
PS. Wszystkie zegarki dwu-zakresowe (multi-band) takie jak Forerunner 955, Fenix 7 Pro, Enduro 2, Instinct 2x i wszystkie nowsze, są już naprawdę bardzo dobre.
Są: Garmin GPSMAP 66sr, Garmin Oregon 700, Garmin Drive 40, Huawei Watch 4 Pro
Były: Garmin Forerunner 955 i inne perfekcyjnie bezużyteczne smartwatche.
Były: Garmin Forerunner 955 i inne perfekcyjnie bezużyteczne smartwatche.
-
epkchmiele
- Bywalec
- Posty: 726
- Rejestracja: 14 mar 2010, 11:57
Re: Nowy eTrex Touch
No właśnie nie , ludzie na rowerach są wkurzeni na Garmina bo ten potrafi odpalać takie cuda że przenoszą się na inną platformę. Zegarek plus komórka plus pieszo, no nie. To wszystko wychodzi w trakcie, może to też kwestia przygotowania się. Do ręczniaka wgrywasz mapy ślady, trasy ogólnie planujesz. Planujesz to słowo klucz. Będąc w terenie ma się wrażenie że wyciągniesz komórę i do przodu a tu lipa. Nie planujesz bo się wydaje że nie musisz. Często przekonałem się że planując coś na telefonie zapomniałem ściągnąć to. Na miejscu bez internetu nie działa. Mam instinct i to świetnie działa w mieście. Jak mam utworzyć kurs bez możliwości wyboru kilkunastu map ? Google świetne w mieście, ta mapa od garmina to śmiech na sali, koomot to tylko serwis ze śladami itd. O Locus tu już można poszaleć. Moim skromnym zdaniem i na co ja stawiam to dobra mapa a tego brakuje w tego typu rozwiązaniach.Rowerowe raczej zostaną, bo nie ma alternatywy. Ale pieszo zegarek coraz częściej daje radę, zwłaszcza zegarek w połączeniu z komórką.
A odnośnie tematu to jako użytkownik oregona na początku skreśliłem eTrex z samej nazwy, ale cena ok , ekran ok tylko kużwa przycisków nie ma
- Marko
- Garniak
- Posty: 5724
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 10:18
- Lokalizacja: Skoczów
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 4 times
Re: Nowy eTrex Touch
Google zmieniło routing samochodowy, żeby ludzie nie jeździli osiedlami i teraz ciągnie naokoło.epkchmiele pisze: 15 paź 2025, 17:36 Google świetne w mieście, ta mapa od garmina to śmiech na sali, koomot to tylko serwis ze śladami itd. O Locus tu już można poszaleć. Moim skromnym zdaniem i na co ja stawiam to dobra mapa a tego brakuje w tego typu rozwiązaniach.
Co dzisiaj mamy wartościowego na rower?
TopoActive Garmina prowadzi całkiem przyzwoicie i z każdą aktualizacją jest lepsza, ale grafika fatalna (trzeba by zmieniać TYP).
Komoot ma dobry routing i świetnie się z nim pracuje (zdjęcia, podgląd śladów, jedynie nie mam Premium, więc szlaków nie, trzeba samemu modyfikować lekko trasę - sprawdził się i wokół komina i 1000km od domu na nieznanym terenie).
RideWithGPS ma chyba najlepszy routing rowerowy w sieci i wybór różnych map - tworzy kursy z komunikatami po polsku.
Plotaroute można sobie dowolnie modyfikować trasę i kreślić po wcześniej wgranych śladach; dodatkowo sprawdza się przy generowaniu kursu z POI (rarytas).
Mapy.cz ostatnio coś się popsuły i potrafią zrobić objazd, gdy droga zamknięta dla samochodów, ale rowerzysta przejedzie; kursów nie ma, tylko ślady.
Fenix 5 Plus, Oregon 700, Dakota 20, GPSMap 76CSx, Virb Elite, Tempe; inne: TwoNav Cross Plus, Anima Plus, Sportiva, Wahoo Roam V1
Były: eTrex Vista HCx, Monterra, GPSMap 64s, eTrex 30, eTrex 30x, Fenix 6 PRO
Były: eTrex Vista HCx, Monterra, GPSMap 64s, eTrex 30, eTrex 30x, Fenix 6 PRO
- Antonio
- Bywalec
- Posty: 768
- Rejestracja: 01 lis 2009, 22:43
- Lokalizacja: Pabianice (łódzkie)
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: Nowy eTrex Touch
Zależy, do czego się używa. Jako komputer treningowy raczej nie sądzę, do turystyki rowerowej lub kolarstwa rekreacyjnego, jak najbardziej.Marko pisze: 15 paź 2025, 07:45 Z drugiej strony, jeśli naprawią błędy, to oprogramowanie może być tym "game-changerem" - jako alternatywa dla serii Edge.
Pozdrawiam
Nuvi 255 WT, Oregon 450, Fenix 5, Edge 530, Edge 1030+, mapy: CN Europe NT "nüMaps Lifetime", UMP-pcPL TOPO, Topo_PL_100 i różne OSM
Wspierajmy sport wśród dzieciaków
Nuvi 255 WT, Oregon 450, Fenix 5, Edge 530, Edge 1030+, mapy: CN Europe NT "nüMaps Lifetime", UMP-pcPL TOPO, Topo_PL_100 i różne OSM
Wspierajmy sport wśród dzieciaków
-
Wojtas81
- Bywalec
- Posty: 120
- Rejestracja: 18 gru 2021, 23:49
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: Nowy eTrex Touch
Przenoszą się gdzieś indziej, ale nadal będą potrzebowali takich urządzeń. Zobacz ilu jest producentów rowerowych GPSów. To znaczy, że jest popyt.epkchmiele pisze: 15 paź 2025, 17:36No właśnie nie , ludzie na rowerach są wkurzeni na Garmina bo ten potrafi odpalać takie cuda że przenoszą się na inną platformę.
Google jest liderem przede wszystkim jako wyszukiwarka POI. Poza tą jedną funkcją, są równoważne lub lepsze od Google alternatywy.
Garmin bazuje na OpenStreetMap. OpenStreetMap ogólnie pokrycie ma najlepsze* i sprawdza się prawie wszędzie.
To prawie, to samochody. Do samochodów wolę TomToma. Nie chodzi o pokrycie map, ale o całokształt nawigacji (mapy, dobry routing, jakość prowadzenia, traffic/remonty na bieżąco, fotoradary).
Nie widziałem natomiast prawdziwie dobrej nawigacji samochodowej opartej o OpenStreetMap, która mogłaby być alternatywą dla TomToma.
*) Trzeba jednak wziąć poprawkę, że jedna mapa bazująca na OpenStreetMap drugiej jest nierówna. Bo producenci stosują rozmaite filtry - coś usuwają, coś innego zostawiają.
Różna jest też ich prezentacja (kolorystyka, grafika elementów) oraz kategoryzacja i priorytety dróg/ścieżek, na poszczególnych wydaniach tej mapy.
Są: Garmin GPSMAP 66sr, Garmin Oregon 700, Garmin Drive 40, Huawei Watch 4 Pro
Były: Garmin Forerunner 955 i inne perfekcyjnie bezużyteczne smartwatche.
Były: Garmin Forerunner 955 i inne perfekcyjnie bezużyteczne smartwatche.
-
epkchmiele
- Bywalec
- Posty: 726
- Rejestracja: 14 mar 2010, 11:57
Re: Nowy eTrex Touch
To się zgadza ale często narzekają że tyle pieniędzy i urządzenie niestabilne, potrafi się wyłączyć i bez żadnej przyczyny, na wahoo jest święty spokój.Przenoszą się gdzieś indziej, ale nadal będą potrzebowali takich urządzeń. Zobacz ilu jest producentów rowerowych GPSów. To znaczy, że jest popyt.
Nie widziałem natomiast prawdziwie dobrej nawigacji samochodowej opartej o OpenStreetMap,
Jeździłem na Yanosiku ale coś tam zepsuli że janosik tylko w tle a google prowadzi.
Grafika całkowicie ją dyskwalifikuje , jeszcze jak znasz teren to ok, Marko chodzi mi że ciągle coś , na tym serwisie nie ma szlaków na tamtym grafika i trzeba usiąść i przeglądać. I dobrze że są takie możliwości bo sam z nich korzystam tylko że trzeba planować, nie widzę połączenia komórki i zegarka, zresztą po co się męczyć. Fajnie to jest w terenie zbudowanym gdzie wyciągam telefon z google i oprócz wskazówek na zegarku wyświetlają się ulice gdzie trzeba skręcić. Tu nie potrzeba planowania. Ja tylko w jednym przypadku żałuję że nie mogę sobie zrzucić szybko do Oregona śladu czy punktu, sam punkt by wystarczył to jest właśnie nowe miasto które zwiedzam, i takie połączenie zegarek plus telefon jest super.TopoActive Garmina prowadzi całkiem przyzwoicie i z każdą aktualizacją jest lepsza
-
Wojtas81
- Bywalec
- Posty: 120
- Rejestracja: 18 gru 2021, 23:49
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: Nowy eTrex Touch
Dlatego nie myślę o nowych Garminach. Wyłączanie się urządzenia (kosztującego 2k !!!) w losowych momentach jest nieakceptowalne.epkchmiele pisze: 16 paź 2025, 10:33To się zgadza ale często narzekają że tyle pieniędzy i urządzenie niestabilne, potrafi się wyłączyć i bez żadnej przyczyny, na wahoo jest święty spokój.
Żaden Garmin nie jest pozbawiony błędów. Ale błędy nie powinny się uwidaczniać całkowicie losowo przy codziennych, absolutnie podstawowych czynnościach, do których urządzenie jest przeznaczone.
epkchmiele pisze: 16 paź 2025, 10:33Jeździłem na Yanosiku ale coś tam zepsuli że janosik tylko w tle a google prowadzi.
Dłuższe trasy na takich nawigacjach to loteria (skopany routing). Poza tym o ile istnieje OpenStreetMap (otwarte mapy), to nie bardzo widzę OpenTraffic (publiczne, darmowe informacje o aktualnym ruchu drogowym).
PS. O reklamach na Yanosiku nie warto się rozwodzić, bo to woła o pomstę do nieba. Ewidentne wręcz zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Dlatego warto mieć kilka map i przełączać w razie potrzeby. Na szczęście nie jest to większy problem.epkchmiele pisze: 16 paź 2025, 10:33Grafika całkowicie ją dyskwalifikuje , jeszcze jak znasz teren to ok, Marko chodzi mi że ciągle coś , na tym serwisie nie ma szlaków na tamtym grafika i trzeba usiąść i przeglądać.
Ale do Oregona 700 nie ma problemu z przesyłaniem danych po Bluetoothepkchmiele pisze: 16 paź 2025, 10:33Ja tylko w jednym przypadku żałuję że nie mogę sobie zrzucić szybko do Oregona śladu czy punktu, sam punkt by wystarczył to jest właśnie nowe miasto które zwiedzam, i takie połączenie zegarek plus telefon jest super.
Poza tym każdy ze starszych odbiorników można podłączyć kablem do komórki (komórka widzi to jak PenDrive) i wtedy masz dostęp do całego jego systemu plików, za pomocą choćby TotalCmd.
Wtedy możesz sobie wrzucać i usuwać wszystko co chcesz - w tym pliki GPX (ślady, trasy, punkty), mapy, dane EPO, itd.
Są: Garmin GPSMAP 66sr, Garmin Oregon 700, Garmin Drive 40, Huawei Watch 4 Pro
Były: Garmin Forerunner 955 i inne perfekcyjnie bezużyteczne smartwatche.
Były: Garmin Forerunner 955 i inne perfekcyjnie bezużyteczne smartwatche.
-
zarazek
- Początkujący
- Posty: 50
- Rejestracja: 24 mar 2010, 10:52
- Lokalizacja: Okolice Warszawy
- Kontakt:
Re: Nowy eTrex Touch
Ja od 15 lat używam regularnie i na zmianę dwa eTrexy (Vista Hcx oraz 30x) i nie przypominam żadnych frustracji związanych z błędami w tych urządzeniach. Przy czym nie korzystam nigdy z nawigacji/routingu itp, a jedynie pokazywanie mapy z zaplanowaną trasą oraz rejestrowanie śladu. Dlatego ciekawi mnie ten eTrex Touch i chętnie bym go nabył, gdyby cena była o połowę niższa. A tak, to pozostaje Edge Explore 2 (chyba, że wypuszczą wersję 3),
eTrex 30x, Dakota 10, eTrex Vista HCx
Re: Nowy eTrex Touch
Jeżeli chodzi o Wahoo, to może jako licznik jest dobre, ale mapa do nawigacji słaba. Brak możliwości wgrania własnych map. W Garminie można wgrać dowolną mapę (sam używam V0174) albo wrzucić KMZ-ta kupionego w Compass czy Galilelo i działa. Do tego akurat mam Outdoormaps+, które ma pokryte całe Alpy świetną mapą rowerową Trail Ride (lepszej nie znalazłem, nie umywa się do niej ani płatny Komoot, ani mapy.cz i inne rozwiązania, które testowałem). A komoot to mnie już tyle razy wystawił przy planowaniu tras w Dolimitach i Alpach na siatkę z terenem prywatnych, że własnie zrezygnowałem z subskrypcji.
Ktoś tu napisał, że najważniejsze jest planowanie i ja się z tym całkowicie zgadzam. Nie ma w tej chwili jednego narzędzia, które byłoby do tego jedyne i najlepsze, aktualnie trasę (rowerową, enduro), planuje wstępnie w mapy.cz i koryguje mają otwartego Garmin Explore z warstwą Trail Ride. W Polsce zaplanowanie trasy nie stanowi większego problemu w każdej aplikacji, gorzej, jak trzeba cos zaplanować właśnie w Alpach czy Dolomitach, moje fuckupy w planowaniu na Komoot nauczyły mnie mocnej zasady ograniczonego zaufania co do przejezdności danej ścieżki rowerem.
Jako wieloletni użytkownik Garminów od GPSMap 65, 66s, Montana 700, Edge 1040 i paru zegarków twierdzę, że te urządzenia są dla tych, którzy używali smartfonów, które spokojnie wystarczą nawet do poważnego trekkingu, ale mają doświadczenia, kiedy nawigacja smarfonowa się nie sprawdza. Na przykład wtedy, kiedy chcą mieć urządzenie powieszone na szelkach plecaka albo kierownicy rowerowej, które będzie ich nawigowało po zaplanowanej wcześnej trasie w padającym deszczu, mgle i zapadającym zmroku. Albo odwrotnie, w pełnym słońcu na kierownicy. I które nie skończy z rozwalonym ekranem jak smarton po pierwszej glebie po zjeździe beskidzką rąbanką. Przy trekkingu można sobie trzymać urządzenie w kieszeni, w przypadku nawigacji rowerowej, zwłaszcza na zjadach, wszystko dzieje się szybko i musi być na kierownicy w zasięgu wzroku. Ja smartfona trzymam bezpiecznie schowanego w kieszeni jako źródło kontaktu ze światem i sposób na wezwanie pomocy, ale na pewno nie jako główną nawigację, zwłaszcza w czasie jazdym rowerem.
Ktoś tu napisał, że najważniejsze jest planowanie i ja się z tym całkowicie zgadzam. Nie ma w tej chwili jednego narzędzia, które byłoby do tego jedyne i najlepsze, aktualnie trasę (rowerową, enduro), planuje wstępnie w mapy.cz i koryguje mają otwartego Garmin Explore z warstwą Trail Ride. W Polsce zaplanowanie trasy nie stanowi większego problemu w każdej aplikacji, gorzej, jak trzeba cos zaplanować właśnie w Alpach czy Dolomitach, moje fuckupy w planowaniu na Komoot nauczyły mnie mocnej zasady ograniczonego zaufania co do przejezdności danej ścieżki rowerem.
Jako wieloletni użytkownik Garminów od GPSMap 65, 66s, Montana 700, Edge 1040 i paru zegarków twierdzę, że te urządzenia są dla tych, którzy używali smartfonów, które spokojnie wystarczą nawet do poważnego trekkingu, ale mają doświadczenia, kiedy nawigacja smarfonowa się nie sprawdza. Na przykład wtedy, kiedy chcą mieć urządzenie powieszone na szelkach plecaka albo kierownicy rowerowej, które będzie ich nawigowało po zaplanowanej wcześnej trasie w padającym deszczu, mgle i zapadającym zmroku. Albo odwrotnie, w pełnym słońcu na kierownicy. I które nie skończy z rozwalonym ekranem jak smarton po pierwszej glebie po zjeździe beskidzką rąbanką. Przy trekkingu można sobie trzymać urządzenie w kieszeni, w przypadku nawigacji rowerowej, zwłaszcza na zjadach, wszystko dzieje się szybko i musi być na kierownicy w zasięgu wzroku. Ja smartfona trzymam bezpiecznie schowanego w kieszeni jako źródło kontaktu ze światem i sposób na wezwanie pomocy, ale na pewno nie jako główną nawigację, zwłaszcza w czasie jazdym rowerem.
- Marko
- Garniak
- Posty: 5724
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 10:18
- Lokalizacja: Skoczów
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 4 times
Re: Nowy eTrex Touch
Zachęcam do opisania swoich doświadczeń A.D. 2025 w dedykowanym do tego wątku Mój pomysł na GPS w turystyce.Vol. pisze: 21 gru 2025, 18:29 Ktoś tu napisał, że najważniejsze jest planowanie i ja się z tym całkowicie zgadzam. Nie ma w tej chwili jednego narzędzia, które byłoby do tego jedyne i najlepsze, aktualnie trasę (rowerową, enduro), planuje wstępnie w mapy.cz i koryguje mają otwartego Garmin Explore z warstwą Trail Ride.
Twój post uświadomił mi, że w ten sposób planuję swoje mniejsze i większe wycieczki rowerowe nieprzerwanie od 2008 roku, czyli przez 17 lat (na Garniaku piszę od 12.09.2008 roku). Zaczynałem od eTrex Vista HCx, wspaniałego urządzenia.do nawigacji, lecz ze stosunkowo słabą mapą. Wtedy trasy planowałem w Cykloatlasie.
Gdy miałem Garmina Colorado, to korzystałem z podglądu rastra, ale ślady planowałem nadal w zewnętrznych serwisach internetowych i tak robię do dziś (mapy.cz, Komoot, RidewithGPS).
Jednak podstawowym mapnikiem jest dla mnie TwoNav, który ma unikalną właściwość filtrowania arkuszy map dla danego obszaru, czyli w danej lokalizacji lub w obszarze "pinezki" - polecam! Mapy KMZ i JNX w Garminie zawsze, jak dotąd, trzeba włączać samemu, ręcznie.
Wahoo pojawiło się w tym roku z kaprysu, żeby na kierownicy mieć coś stricte rowerowego. Korzystam z niego jako dodatek do Garmina i TwoNav, wyświetlając sobie inny zestaw danych np. Summit Segments.
Przez krótki czas miałem Edge 820, ale, głównie z powodu słabych map, w moim przypadku nie sprawdził się.
Kilka uwag na koniec:
1. To prawda, że nie ma idealnej mapy. W ogóle nie ufam routingowi - zawsze nawiguję po śladzie i kursie, albo "na krechę". Co do zasady staram się korzystać z map rodzimych, np. w Czechach jest to ShoCART, w Polsce Compass, Galileos albo ExpressMap; w Alpach byłyby to mapy firmy Kompass.
2. Gdybym na wycieczce miał używać jednego odbiornika, zdecydowałbym się na ręczniaka Garmina albo TwoNav.
3. Jednak, gdy ktoś zadaje pytanie o to, gdzie leży dana lokalizacja, odruchowo uruchamiam mapy.cz na smartfonie.
Fenix 5 Plus, Oregon 700, Dakota 20, GPSMap 76CSx, Virb Elite, Tempe; inne: TwoNav Cross Plus, Anima Plus, Sportiva, Wahoo Roam V1
Były: eTrex Vista HCx, Monterra, GPSMap 64s, eTrex 30, eTrex 30x, Fenix 6 PRO
Były: eTrex Vista HCx, Monterra, GPSMap 64s, eTrex 30, eTrex 30x, Fenix 6 PRO
Re: Nowy eTrex Touch
@Marko
Faktycznie, może w święta znajdę czas i napiszę. Aktualnie w moim przypadku mam dość specyficzne wymagania związane z planowaniem jazd enduro. W tym przypadku komoot, OsmAnd, mapy.cz nie do końca się sprawdzają, bo spora część takich jazd prowadzi po szlakach pieszych, z których nie wszystkie są sklasyfykowane nawet w mapach MTB Komoota w sensie klasyfikacji trudności jazdy rowerem. Naciąłem się na to wiele razy dość boleśnie, po podstawowe pytanie jest zawsze takie: czy dany szlak jest przejezdny czy też "przechodni", czyli wypych roweru. Nawet heatmapy nie pomagają. Trasy rowerowe na mapy.cz są bardzo podstawowe, przynajmniej w Alpach; baza szlaków pieszych jest kompletna i świetnie oznaczona, no ale brakuje klasyfikacji rowerowej.
I w tej mierze muszę przyznać, że warstwa Ride Trail w mapach Outodoor+ jest jak dla mnie rewelacyjna. Baza ścieżek jest większa, niż w komoot i są oznaczone czytelnie, tzn. wiadomo, kiedy będzie wypych, a kiedy trzeba nosić rower. No i można zasadniczo przyjąć, że jeżeli czegoś nie ma na tej warstwie, to jest nieprzejezdne i to bardzo cenna informacja do planowania jazdy.
Serdecznie pozdrawiam
Faktycznie, może w święta znajdę czas i napiszę. Aktualnie w moim przypadku mam dość specyficzne wymagania związane z planowaniem jazd enduro. W tym przypadku komoot, OsmAnd, mapy.cz nie do końca się sprawdzają, bo spora część takich jazd prowadzi po szlakach pieszych, z których nie wszystkie są sklasyfykowane nawet w mapach MTB Komoota w sensie klasyfikacji trudności jazdy rowerem. Naciąłem się na to wiele razy dość boleśnie, po podstawowe pytanie jest zawsze takie: czy dany szlak jest przejezdny czy też "przechodni", czyli wypych roweru. Nawet heatmapy nie pomagają. Trasy rowerowe na mapy.cz są bardzo podstawowe, przynajmniej w Alpach; baza szlaków pieszych jest kompletna i świetnie oznaczona, no ale brakuje klasyfikacji rowerowej.
I w tej mierze muszę przyznać, że warstwa Ride Trail w mapach Outodoor+ jest jak dla mnie rewelacyjna. Baza ścieżek jest większa, niż w komoot i są oznaczone czytelnie, tzn. wiadomo, kiedy będzie wypych, a kiedy trzeba nosić rower. No i można zasadniczo przyjąć, że jeżeli czegoś nie ma na tej warstwie, to jest nieprzejezdne i to bardzo cenna informacja do planowania jazdy.
Serdecznie pozdrawiam